<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Golden Close Maritime halverte underskuddet

Deepsea Metro I fikk terminert kontrakt etter press fra Kina. Når markedsføres boreskipet aktivt for nye muligheter i det som beskrives som et svært tøft marked. 

Publisert 24. nov. 2017 kl. 15.37
Oppdatert 24. nov. 2017 klokken 16.39
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 440 ord
Deepsea Metro I. Foto: Odfjell Drilling

Golden Close Maritime  Corp Ltd, eieren av boreskipet Deepsea Metro I, fikk et resultat etter skatt på minus 8,9 millioner dollar i 3. kvartal 2017, sammenlignet med et resultat på minus 18,8 millioner dollar i samme periode året før.Driftsresultatet endte på minus 5,4 millioner dollar i kvartalet, mot minus 9,1 millioner dollar i 3. kvartal 2016.Driftsinntektene beløp seg til 9,1 millioner dollar, ned fra 10,0 millioner dollar ved samme korsvei i fjor. Terminert kontraktDeepsea Metro I som er selskapets eneste eiendel var opprinnelig på kontrakt med det spanske oljeselskapet Repsol, Vietnams statsoljeselskap og Mubadala Development, i Sør-Kina havet og skulle etter planen bore to brønner. I slutten av juli så imidlertid Repsol seg nødt til å legge ned arbeidet etter press fra Kina.Ifølge kilder med tett kjennskap til saken som BBC snakket med, fikk Repsol-ledelsen beskjed fra myndighetene i Vietnam om at Kina truet med å angripe vietnamesiske baser på Spratley-øyene dersom ikke boringen opphørte.Både Kina og Vietnam hevder sin rett over det aktuelle området.I slutten av august kom meldingen om at kontrakten var terminert.Markedsføres aktivtSiden kontraktstermineringen har Deepsea Metro I ligget ankret opp i Labuan utenfor Malaysia. Boreskipet markedsføres aktivt for nye oppdrag.Boreskipets bokførte verdi var på 318 millioner dollar ved utgangen av kvartalet, skriver selskapet som i august innhentet verdivurderinger fra to uavhengige meglere. Den ene anslo en verdi på 275 millioner dollar, mens den andre verdsatte boreskipet til 425 millioner dollar.- På grunn av markedsforholdene, den nåværende sysselsettingen og markedsutsiktene er styret av den mening at den bokførte verdien reflekterer et beste estimat, skriver styret i rapporten.Sammenlignet med verdivurderingen gjort i første kvartal, er det verdt å merke seg at megleren med den laveste vurderingen har senket verdianslaget sitt med ytterligere 25 millioner dollar, mens den andre har økt det med 25 millioner dollar. Stor konkurranse- Svekkelsen i markedet for boring og oljeservice har fortsatt i 2017, skriver selskapet som ikke ser noen tegn til en materiell forbedring på kort eller medium sikt.Selskapet viser til at kostnadskutt blant olje- og gasselskaper har ført til redusert etterspørsel etter riggkapasitet, og at det forsatt er masse nybygde ultradypvvanns-boreskip som kommer fra verftene, og at trenden med å utsette leveringer har fortsatt.- Resultat er et økende antall rigger i opplag, og fortsatt nedadgående press på dagrater og riggverdier, heter det videre i rapporten.Det understrekes likevel at det er kontraktsmuligheter for Deepsea Metro I både nå og i nær fremtid, men at konkurransen er stor.Både eieren og operatøren Odfjell Drilling søker aktivt etter nye kontrakter for å holde riggen i arbeid, og dermed unngå et lengre opplag.Golden Close Maritime eies av Deep Sea Metro, et joint venture mellom Metro Exploration (60 prosent) og Odfjell Drilling (40 prosent).