Lang kontrakt til Brage Supplier

I vinter ville eierne selge forsyningsskipet som luksusyacht. Nå har det fått en av få lange kontrakter i Nordsjøen.

Det 2011-bygde forsyningsskipet «Brage Supplier» som eies av en rekke Bergensbaserte investorer gjennom Brage Supplier KS og driftes av det Stavanger-baserte offshorerederiet Simon Møkster Shipping, har fått en lengre kontrakt med oljeselskapet Repsol Sinpec i Nordsjøen.Den faste varigheten er på tre måneder med mulighet for forlengelse på ytterligere to ganger én måned og fire ganger én uke.Det fremgår av en oversikt fra skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers. Totalt kan fartøyet dermed ha sikret seg arbeid i seks måneder fremover i det som er et tøft marked.LuksusyachtAt forsyningsskipet skulle jobbe videre for oljeselskapene i Nordsjøen har imidlertid ikke vært gitt.De tøffe tidene i markedet for offshore serviceskip gjorde at investorene bak selskapet som eier skipet, begynte å tenke nytt.Blant investorene som eier selskapet Brage Supplier KS, finner vi Rieber-familien, Espen Galtung Døsvig og Thorolf Hestness. I februar skrev Bergens Tidene at investorene ønsket å selge det, men da som en luksusyacht med en prislapp på 700 millioner kroner.Ifølge avisen hadde de hyret inn Monaco-baserte Stefano Pastrovich for å lage designe på hvordan skipet ombygget til luksusyacht ville bli seende ut.– La meg understreke at dette er en fugl på taket. Vi er veldig edruelige med tanke på realismen, men samtidig finnes det et marked for dette, sa styreleder i Brage Supplier KS, Thorolf Hestness til avisen.Det ble operert med en veiledende pris på 80 millioner euro, tilsvarende drøye 700 millioner kroner, dersom Kleven verft sto for ombyggingen.Nå ser det imidlertid ut til at forsyningsskipet vil være nettopp et forsyningsskip en stund til.


Les også