Værvindu gir ratedobling i Nordsjøen

Balder Viking. Foto: Viking Supply Ships

Bedre vær i sikte betyr nok et riggflyttingsoppdrag i Nordsjøen, til stadig høyere rater. Sveaas-rederi får igjen best betalt.

Denne uken er det ventet et værvindu i Nordsjøen som gjør det mulig å flytte rigger.Det tar oljeselskapene sikte på å utnytte, og i den forbindelse støvsuges markedet for ledige ankerhåndteringsfartøy til riggflyttingsoppdrag. Statoil først uteFørst ute var Statoil som, i tillegg til å benytte to egne fartøy, hyret inn hele åtte ankerhåndteringsfartøy på én gang onsdag i forrige uke for å flytte tre rigger når været ville tillate det.Les også: Statoil hyrer inn offshore-armadaRiggene som skal flyttes er NADL-riggen «West Elara», Odfjell-riggen «Deepsea Atlantic» og Cat J-riggen «Askeladden» som tilhører Statoil. Oppdragene gikk til Havila Shipping og Siem Offshore som begge fikk jobb til to båter hver, samt Dof, Boa Offshore, Olympic Shipping og Solstad Farstad som fikk jobb til et skip hver.Ifølge skipsmegler Gøran Røstad hos skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers lå ratene på mellom 100.000 kroner og 250.000 kroner dagen. Fredag hyret BP en kvartett til å flytte Transoceans halvt nedsenkbare borerigg «Paul B. Loyd Jr.»Oppdragene gikk til Maersk Supply Services og det Christen Sveaas-kontrollerte offshorerederiet Viking Supply Services som fikk fikset to båter hver.Maersk-skipene «Maersk Lifter» og «Maersk Laser» oppnådde dagrater på 18.000 pund hver, tilsvarende 195.000 kroner, for oppdraget, mens «Magne Viking» og «Brage Viking» fra Viking Supply Ships fikk 30.000 pund, eller om lag 325.000 kroner, per dag for å flytte den 1987-bygde Transocean-riggen.Mandag er det en ny rigg som skal flyttes, og igjen er det to Sveaas-skip som får best betalt.Ifølge en oversikt fra Westshore Shipbrokers, har Maersk Oil hyret inn «UOS Voyager» fra United Offshore Support, samt Sveaas-båtene «Balder Viking» og «Tor Viking» til å flytte Maersk Drillings 1993-bygde jack up-rigg «Maersk Gallant». «UOS Voyager» får 20.000 pund pr dag for oppdraget, mens båtene fra Viking Supply Ships innkasserer hele 40.000 pund pr dag, tilsvarende 435.000 kroner. Sender snittratene oppDet nyeste riggflyttingsoppdraget sender snittratene for november opp med over 2.000 pund fra fredagens nivå til 11.721 pund, eller om lag 127.500 kroner, mandag. Snittratene ligger imidlertid fortsatt godt under halvparten av snittratene på 30.438 pund, eller 331.165 kroner, som ble oppnådd i november i fjor.