Bjørn Kjos om 2017: - Det var et drittår

- Vi rotet bord næmere én milliard på dårlig planlegging, sier Bjørn Kjos.

21.12.2017 Gjest Bjorn Kjos
Børs

- Jeg er egentlig litt glad for at 2017 er bak oss, sier Norwegian-sjef og hovedeier Bjørn Kjos, da han gjestet HegnarTV torsdag 21. desember.- Vi hadde ikke noe bra sommer i år. For å være rett fram: vi rotet bort nærmere en milliard på dårlig planlegging, fortsetter Kjos  og legger til;- Vi fikk ikke de pilotene vi burde hatt. Så fikk vi forsinkelser med de nye flyene, som gjorde at vi måtte flytte en del av de norske pilotene, for det er bare de som har sjekket ut på oversjøisk. Og vi rakk ikke å sjekke ut de som egentlig skulle fløyet oversjøisk, de fra Irland og Skottland. Det gjorde at vi ble short piloter i Norge, og så hadde vi hele den mølla der, oppsummerer Kjos.SE HELE INTERVJUET HER!Investerer i opplæring- Tjener du penger i år, spør Trygve Hegnar.- Neppe. Vi tjener ikke penger i år, svarer Kjos, og fortsetter;- Det skyldes også at vi i løpet av seks måneder nå får inn 10 dreamlinere, som vi begynner å fly.- Og dere har dere piloter, spør Hegnar.- Vi har nok investert et sted mellom 400 og 500 millioner kroner bare i å trene de pilotene som vi må ha bare på langdistanse, svarer Kjos.PilotmangelTrygve Hegnar mener Ryanair har vært i lignende klemme med pilotmangel, men at dette burde være lett å regne på hvor mange piloter man trenger hver dagProblemet er at da vi satt i 2012 og sa ok, vi tar så og så mange fly, da var det bar med piloter. Det var det ikke i 2017Og du bestilte 220 fly, eller noe sånn, spør Hegnar.Ja, i 2012. Nå skal vi ikke ha alle de, men jeg gjorde det.Hittil har Norwegian fått levert 10-15 stykker, og så er det omtrent 100 fly som skal inn i et leasingselskap.Så får vi 25 nye fly neste år, men det er lite i forhold til det vi har hatt i 2017, sier Kjos.Et drittår- Hvis vi oppsummerer 2017 med dine år, så var det ikke det beste, sier programlederen.- Det var et drittår, supplerer Kjos, og ler.- Hvordan blir 2018?- Nå har vi nok piloter. Vi har fylt opp alle kursene vi skal med piloter, og på «long haul» er vi allerede opp å stå og vi har begynt å selge. Så vi vet veldig mye om 2018 allerede, avslutter Kjos

bjørn kjos
Norwegian
norwegian air shuttle
pilotmangel
opplæring
Nyheter
Børs