Sea Trucks Group fortsatt i trøbbel med gigantlån

Ingen overraskende julegaver til obligasjonseierne i år heller. 

Børs

Det internasjonale oljeservicekonsernet Sea Trucks Group utstedte i 2013 det som da var det største obligasjonslånet i det nordiske markedet.Det femårige lånet med en kupongrente på ni prosent, var på hele 3,6 milliarder kroner, noe som var rekord helt til det meksikanske riggselskapet Oro Negro kom på banen med et enda større lån i januar 2014.Les også:  Sort gull” har blitt til et sort hull for obligasjonseierne i Oro NegroI likhet med det gigantiske Oro Negro-lånet på 725 millioner dollar, tilsvarende rundt seks milliarder kroner, havnet også Sea Trucks-lånet i mislighold.Misligholdet var et faktum i oktober 2016.Av en melding fra Nordic Trustee sendt ut onsdag, fremgår det at selskapet - som ventet - ikke har klart å betale renter og avdrag som forfalt andre juledag. Nytt lån, nye problemerSommeren 2017, nærmere bestemt 22. juni, plasserte Sea Trucks Group et såkalt likviditetslån på 25 millioner dollar med løpetid på ett år og en kupongrente på 14 prosent.Lånet skulle bidra med sårt tiltrengt likviditet til det kriserammede selskapet.Heller ikke denne gjelden er oljeservicekonsernet i stand til å betjene. Ifølge en melding fra Nordic Trustee fredag informerte selskapet om at det ikke ville klare å betjene avdraget som etter avtalen skulle betales 23. desember eller første virkedagen etter.Etter avtalen skulle 50 prosent av det utestående lånet som nå beløper seg til 27,8 millioner dollar, betales tilbake lillejulaften.Obligasjonseierne skulle mottatt et beløp på snaut 14 millioner dollar, eller om lag 116 millioner kroner.Nordic Trustee opplyste imidlertid om at det hadde blitt instruert av eierne av mer enn to tredjedeler av lånet til å tillate en midlertidig stillstandsavtale i forbindelse med desember-avdraget.  

sea trucks group
nordic trustee
oljeservice
obligasjonslån
Nyheter
Børs