<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tapte 81.500 kroner på pyramidespill - vil at banken skal betale

Bankkunde mener DNB må betale tilbake 81.500 kroner hun tapte på et pyramidespill.

Publisert 7. des. 2017
Oppdatert 7. des. 2017
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 243 ord
lead
Eivind Yggeseth
Eivind Yggeseth

En DNB-kunde brukte mellom mai og august i fjor 81.500 kroner på pyramidespillet «My Advertising Pays», som hun betalte med et betalingskort fra banken. I desember i fjor meldte nettstedet at alle brukernes penger var stjålet. Tjenesten ble deretter lagt ned og brukerne fikk i januar beskjed om at alle investeringene var tapt, skriver DN.Ifølge avisen mener kvinnen at hun har krav på å få pengene som ble betalt med bankkortet fra DNB tilbakebetalt. 21. februar i år kontaktet hun derfor banken, og krevde at transaksjonene skulle tilbakeføres. Da la hun til grunn at kortavtalen sier at kunden kan rette et krav mot banken dersom tjenesten som er betalt for ikke er mottatt.DN skriver at DNB på sin side mener at kvinnen har reklamert for sent og mangler bevis for at hun ikke har mottatt den bestilte tjenesten. Banken ser heller ikke at nettstedet garanterer pengene tilbake.– Slik banken oppfatter det, har klager inngått et kundeforhold med et brukersted som tilbyr en form for pyramidespill hvor man ved kjøp av såkalte «Credit-packs» gis muligheten til å tjene penger ved å klikke på annonser, heter det i bankens svar, ifølge avisen.Finansklagenemnda mener i likhet med DNB at bankkunden har brukt for lang tid fra hun ble bevisst på at den kjøpte tjenesten ikke ville bli levert til hun tok kontakt med banken og krevde pengene tilbake. Den mener at kvinnen burde tatt kontakt med banken i september, da det ble kjent at nettstedet hadde problemer.