Disse skipene vil stige mest i verdi i 2018

Verdivurderingstjenesten Vesselsvalue har beregnet hvilke skip som har størst potensial for verdistigning det nærmeste året. 

Ryosuke Abe

Flere typer skip har opplevd en kraftig verdistigning i annenhåndsmarkedet de siste årene.Spesielt innen tørrbulksegmentet har flere eiere som kjøpte på bunnen for rundt to år siden, sikret seg fete gevinster ved videresalg det siste halve året.Songa Bulk rapporterte i september at det hadde inngått en avtale om salg av et Supramax-bulkskip bygget i 2009 ved Tsuneishi Zhoushan. Skipet som Songa Bulk betalte 11,85 millioner dollar for i november i 2016, ble videresolgt til Thoresen Shipping for 13,8 millioner dollar.Dermed kunne Blystad-rederiet bokføre en gevinst på om lag to millioner dollar, tilsvarende i underkant av 16 millioner kroner, etter en periode på kun 10 måneder. Mandag rapporterte bransjenettstedet Splash247.com om det første salget av et brukt tørrbulkskip av typen Capesize, i 2018.Det dreide seg om et 11 år gammel skip som det greske rederiet Samos Steamship kjøpte for 12 millioner dollar i starten av 2016 - akkurat i det tørrbulkratene bunnet ut.Nå skal skipet, ifølge kilder nettstedet har snakket med, ha blitt solgt for 22 millioner dollar til det koreanske rederiet H Line, nesten det dobbelte av hva det ble kjøpt for.Hva stiger mest i år?Verdivurderingstjenesten Vesselsvalue har beregnet hvilke skipstyper som har størst potensial for verdistigning det nærmeste året.Ifølge beregningene er det eldre tonnasje som ser ut til å stige mest i verdi fra første kvartal 2018 til første kvartal 2019.Øverst på listen troner 15 år gamle tørrbulkskip av typen Handysize. Disse ventes å stige med 33 prosent fra 5,75 millioner dollar i første kvartal i år til 7,63 millioner dollar i første kvartal neste år.På andreplass kommer 15 år gamle LPG-fartøy på 35.000 CBM som har en ventet verdistigning på 11 prosent.15 år gamle LR1 tankskip ventes å stige med 9 prosent de kommende 12 månedene.