<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Anton Sport har snudd etter den dype nedturen

Med investorhjelp fra Bjørn Rune Gjelsten vokste salget av sportsutstyr 21 prosent med fire færre butikker i løpet av fire år.

Publisert 3. feb. 2018 kl. 10.30
Oppdatert 3. feb. 2018 klokken 10.31
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 194 ord
Investor Bjørn Rune Gjelsten Foto: Lise Åserud / NtB scanpix

Anton Sport sto overfor store utfordringer da Morten Borgersen kom tilbake som toppsjef i 2009. Selskapet hadde store underskudd.- Kjeden hadde ambisjoner om å bre seg utover i landet og hadde mye på gang. Noe av det første jeg gjorde var å skrinlegge planene. Situasjonen har stabilisert seg bra de siste tre årene, forteller Borgersen til DN.Det måtte imidlertid gjøres noen tøffe valg.- Vi kastet ut kategorier. Mange av leverandørene forsvant ut til fordel for mer inspirasjon i butikkene. For å vinne måtte vi tørre og satse, sier han til avisen.Fotballsko og akebrett ble nedprioritert for å gi mer plass til ski, sykkel, trening og kjente merkevarer innen tekstil. 20 millioner er investert på to år. Anton Sport økte salget fra 405 til 415 millioner kroner i fjor, og fjorårsresultatet vil overgå 2016-resultatet på 16 millioner.- Da Bjørn Rune Gjelsten kom inn i 2015, var det mulig å få realisert planene. Vi flyttet vårt back office over til deres hovedkontor på Kløfta, forteller Borgersen.Gjelsten kommenterer snuoperasjonen på følgende måte til DN:- Det har vært en veldig fin prosess med solid lønnsomhetsutvikling. Grepet var å utnytte Sport 1s servicesentral på Kløfta optimalt, og det har gitt god effekt.