Nordlaks i Stokmarknes. Laks på rekke og rad.

Nordlaks bygger verdens første brønnbåt med LNG-fremdrift og batteripakke

Nordlaks kontraherer ny båt med fremtidsrettet teknologi.

Nordlaks tar i bruk ny teknologi når de nå bygger sin andre brønnbåt, går det frem av en melding. Det gir en betydelig miljø- og klimagevinst.Utslippene av CO2 reduseres med 30 prosent, og 90 prosent for NOx. Brønnbåten skal frakte levende laks og ørret for Nordlaks, og utvikles av NSK Ship Design i Harstad.- Nordlaks har en egen brønnbåt i dag. Vi kontraherer nå en ny båt med fremtidsrettet teknologi for å få større transportkapasitet, oppnå enda sikrere drift og ikke minst nødvendig kapasitet for den økningen i produksjonen som Nordlaks planlegger. Havfarmene vil kreve mer av hele verdikjeden i Nordlaks, sier Kurt Werner Nilsen som er ansvarlig for brønnbåtdrift i Nordlaks. Fartøyet er designet av NSK Ship Design i Harstad og skal bygges i Tyrkia hos Tersan Shipyard. Brønnbåten blir 84 meter lang og 19 meter bred, og blir utrustet med den nyeste teknologien for håndtering av fisk og vannkvalitet.Brønnbåten får kapasitet til å frakte over 600 tonn levende laks og har også svært gode fasiliteter for mannskapet.Forventet levering av brønnbåten er i februar 2020.


Daglig leder

RH Raadgiverhuset Rekruttering • Statsbygd i Trøndelag

Les også