<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

TVNorge-eier håver inn 385 millioner på OL-reklame

Vinter-OL i Pyeongchang har vært en medaljefest for Norge. For tv-konsernet Discovery, som eier kanaler som TVNorge, Eurosport Fem, har OL også vært svært innbringende.

Publisert 24. feb. 2018 kl. 11.16
Oppdatert 30. aug. 2019 klokken 02.20
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 207 ord

Ifølge anslag tv-direktør Glenn Engebretsen i mediebyrået GroupM har gjort for DN, er bruttoverdien for reklamene og sponsorplakatene i forbindelse med OL på over 385 millioner kroner for Discovery-kanalene siden vinterlekene startet torsdag 8. februar og frem til onsdag 21. februar.Reklameinntjeningen under OL kommer godt med ettersom TVNorges amerikanske eierselskap Discovery Communications ifølge DN bladde opp hele 11 milliarder kroner for alle de internasjonale tv-rettighetene for de olympiske vinter- og sommerleker fra 2018 til 2024, totalt fire OL.- Discovery har klart å kapitalisere på OL-sendingene, og det er helt avgjørende at disse reklameinntektene blir så store under disse lekene, sier Engebretsen til avisen.Gitt en snittrabatt på 65 prosent, som flere av annonsørene forhandler seg til, mener Engebretsen at TVNorge-eieren sitter igjen med om lag 140 millioner i reklamekroner på vinterlekene med flere dager igjen.Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks ønsker ikke å gå inn på de konkrete reklametallene, men bekrefter at tv-selskapet leverer på budsjettet.- Det var et ambisiøst budsjett. Og vi er veldig fornøyde med hvordan markedet og annonsører har respondert. OL er «by far» det beste kommersielle vinduet i 2018 og det er det mange som har utnyttet, sier Skoland til DN.Han ønsker ikke å kommentere detaljer om hva den totale OL-produksjonen koster for selskapet.