<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

«Gledelig kontrakt» til Island Offshore

«Island Crusader» skal arbeide for Lundin. Totalt kan fartøyet få jobb i forbindelse med boringen av inntil fem brønner. 

    Publisert 16. mars 2018 kl. 16.20
    Oppdatert 30. aug. 2019 klokken 02.11
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 242 ord

    Oljeselskapet Lundin har tildelt Det Ulstein-baserte offshorerederiet Island Offshore en kontrakt for forsyningsfartøyet «Island Crusader».Det fremgår av en oversikt fra skipsmeglerhuset Clarksons Platou. Ifølge skipsmeglerhuset skal det 2012-bygde forsyningsfartøyet støtte COSL-riggen COSLInnovator i forbindelse med boring av én brønn. I tillegg inkluderer kontrakten opsjoner på ytterligere fire brønner. Kommunikasjonsjef Marianne Hovden i Island Offshore bekrefter det hun omtaler som en gledelig kontrakt overfor Hegnar.no fredag ettermiddag. Rederiet ønsker ikke å oppgi hvilken rate kontrakten er inngått til, men Hovden avslører likevel følgende:- Dagraten er tilfredsstillende i dagens marked.Ikke helt i målIsland Offshore er fortsatt i diskusjoner med sine sikrede långivere om de endelige betingelsene i en restrukturering som skal lede rederiet gjennom de utfordrende markedsforholdene frem til 2020. Det fremkommer av rapporten for fjerde kvartal 2017 som ble lagt frem 28. februar.Driften går imidlertid som normalt til tross for disse diskusjonene og fasiten for fjoråret ble et underskudd på 145 millioner kroner.Året før endte underskuddet på 917 millioner kroner etter nedskrivninger på rett i underkant av 900 millioner kroner.I 2017 gjorde rederiet nedskrivninger på 53 millioner kroner. Inntektene falt fra 1,91 milliarder kroner i 2016 til 1,56 milliarder kroner i fjor.Når det gjelder utsiktene fremover ser rederiet ingen umiddelbar og omfattende innhenting, men noen lyspunkter er det.Rederiet opplever flere anbud, og økt riggaktivitet fra mars/april i år ventes å gi mer aktivitet.Omfanget av dette oppsvinget avhenger imidlertid av reaktiveringen av fartøy som ligger i opplag, understrekes det. Ved utgangen av 2017 hadde rederiet en ordrereserve på 1,9 milliarder kroner.