GripShip med gullmarginer

Brønnbåtrederiet snudde minus til pluss og leverer marginer på over 50 prosent.

Innen flere shippingsegmenter kjempes det bokstavelig talt mot elementene i disse dager.Tankrederiet Frontline nådde ny «all time low» på Oslo Børs fredag på grunn av et svært tungt tankmarked, mens offshorerederiet Siem Offshore vil gjøre endringer i gjelden sin for å stå bedre rustet til det kommer en etterlengtet opptur.I sjømatrelatert shippingvirksomhet går det imidlertid svært godt.Det Kristiansund-baserte brønnbåtrederiet GripShip AS som har tre båter som opererer i Chile og Irland, rapporterer om et driftsresultat før skatt (ebt) på 11,3 millioner kroner i fjorårets siste kvartal.Det tilsvarer en margin på 54 prosent. Sammenlignet med samme kvartal året før tilsvarer det en kraftig økning fra minus 3,9 millioner kroner.Inntektene beløp seg til 20,9 millioner kroner.SuperskipRederiet har de tre båtene «Grip Transporter», «Grip Superior» og «Grip Pacific».Flåtens nyeste tilskudd, brønnbåten «Grip Pacific», som ble levert i 2016 og omtales som et superskip, er på en fast kontrakt med Cermaq Chile til 2021.Førstnevnte er på en time charter-kontrakt med Marine Harvest Ireland, mens «Grip Superior» opererer i det chilenske spotmarkedet.LånelettelserBrønnbåtrederiet har et utestående obligasjonslån på 210 millioner kroner som forfaller til sommeren.På grunn av forsinkelser knyttet til leveringen av «Grip Pacific», havnet selskapet i brudd med et av lånevilkårene, den såkalte «Debt Service Coverage Ratio» og i mars i fjor ble det bedt om lettelser i forbindelse med denne.Selskapet fikk akkurat gjennomslag for forslaget. Drøyt 70 prosent av de fremmøtte obligasjonseierne stemte for at selskapet skulle få lettelser, noe som var rett over kravet på 66,66 prosent. Da «Grip Pacific» er godt i gang med arbeidet i Chile, sluttet denne lettelsen å gjelde fra og med januar 2018.


Daglig leder

RH Raadgiverhuset Rekruttering • Statsbygd i Trøndelag

Les også