Omsetningen faller – resultatet stiger

Børs

I 2017 fikk Amedia et resultat før skatt på 420 millioner kroner, mot 221 millioner kroner året før. Driftsresultatet (EBIT) endte på 396 millioner kroner, mot 246 millioner kroner i 2016.I fjor omsatte Amedia for 3,53 milliarder kroner, mot 3,59 milliarder kroner for et år siden.- Vi gleder oss over et meget sterkt resultat, sier konsernsjef Are Stokstad i en melding. Amedias 63 lokalaviser hadde ved årsskiftet 160.000 heldigitale abonnenter etter en vekst på 45 prosent gjennom siste år. I sum økte antall abonnenter med 4,3 prosent, mens abonnementsinntektene økte med 8,4 prosent. Annonseinntektene falt med 12,9 prosent.I 2. kvartal 2017 lanserte Amedia sin nye programmatiske annonseløsning basert på Googles annonseteknologi. Som følge av dette, tredoblet Amedia i 2. halvår 2017 de programmatiske annonseinntektene fra samme periode året før, som ga en digital annonsevekst på 2,8 prosent i perioden.I oktober 2017 inngikk Amedia en avtale om å overta eierskapet av Nettavisen fra 1. januar 2018.

amedia
Nyheter
Børs