Skagen har en ny flyfavoritt

Skagene Fondene kvittet seg med Norwegian-aksjene sine i fjor. Nå har et russisk flyselskap fått plass i porteføljen til Skagen Kon-Tiki. 

Børs

Det russiske flyselskapet Aeroflot var tidligere kjent som en versting blant europeiske flyselskaper.Noen har til og med gått så langt som å omtale flyturer med det gigantiske selskapet som russisk rulett.Blant mennesker med manglende kjennskap til flybransjen henger disse fordommene igjen, og ifølge porteføljeforvalter i Skagen Fonden Fredrik Bjelland er nettopp det en av grunnene til at aksjefondet Skagen Kon-Tiki har valgt å investere nær 270 millioner kroner i det russiske flyselskapet.- Aeroflot har faktisk fornyet flyparken betraktelig de seneste årene og dette gir dem en god konkurranseposisjon basert på lave driftskostnader i forhold til konkurrentene, påpeker Bjelland i en oppdatering.- Den attraktive prisingen i Aeroflot-aksjen henger nettopp sammen med feilinntrykket som mange fortsatt har av selskapet, fortsetter han.Moderne flyflåteSkagen-forvalteren lister opp en rekke grunner til hvorfor Aeroflot er en bra investering. - For det første er Aeroflot et relativt moderne flyselskap med en av de yngste flyflåtene blant større flyselskaper, skriver han og viser til at Aeroflot isolert sett har en flåte på 224 fly med en gjennomsnittsalder på kun drøyt fire år.Flåten består hovedsakelig av fly fra de anerkjente produsentene Airbus og Boeing, og tillegg trekker Bjelland frem at Aeroflot eier lavprisselskapet Pobeda som han omtaler som Russlands fremste.- Vi tror at Pobeda har gode forutsetninger til å konkurrere med lavprissegmentet, mens Aeroflot forholder seg mer til utenlands- og forretningsreisende, skriver han.Skagen-forvalteren tror det faktum at den russiske staten fortsatt er majoritetseier, er positivt da det gir viktige konkurransefordeler.-På bakgrunn av sin ledende markedsposisjon opererer Aeroflot de beste rutene og avgangstidene noe som er viktig for forretningsreisende og premium-segmentet.Bra med høyere oljeprisAksjekursen til Aeroflot har mer enn tredoblet seg siden starten av 2016, men siden i fjor sommer da oljeprisen virkelig begynte å få fart på seg, har aksjen falt tilbake.- Over en fjerdedel av kostnadene er drivstoff, dermed ser de fleste investorer på høyere oljepris som negativt for Aeroflot, skriver Bjelland, men konstaterer at Russlands oljeavhengighet bidrar til at høyere oljepriser faktisk er positivt for flyselskapet.- I et litt lengre perspektiv har en stabilt høyere oljepris faktisk vært positivt for Aeroflot-aksjen, fordi Russlands økonomi er så avhengig av oljeproduksjon og eksport. Etter et kursfall på nesten 40 prosent fra toppnoteringen i juli 2017 mener vi derfor at aksjen priser inn langt dårligere forutsetninger for inntjening enn det vi tror er realistisk.Skagen-forvalteren tror selskapet vil kunne vise til god vekst i årene fremover blant annet gjennom nye ruter og vekst i lavprissegmentet.- Fortsetter selskapet å levere tror vi at Aeroflot har gode forutsetninger for å ta aksjonærer og SKAGEN Kon-Tiki med på en god reise de kommende årene, avslutter Bjelland.Ved utgangen av februar hadde Aeroflot-investeringen bidratt med 4,9 prosent i avkastning for SKAGEN Kon-Tiki. Posisjonen utgjorde da 1,07 prosent av porteføljen. 

skagen fondene
aeroflot
flyselskap
aksjefond
Nyheter
Børs