Bakrus etter spektakulært oppdrag - supplyfesten fortsetter

AHTS-en ”Havila Venus”. Foto: Havyard

Mens spotratene for ankerhåndteringsfartøyene i Nordsjøen har falt med opp mot 90 prosent fra toppen tidligere i april, er aktiviteten fortsatt høy for supplyskipene.

I forrige uke ble flyttingen av Statoil-plattformen Aasta Hansteen fullført, og ankerhåndteringsfartøyene som bidro til den oppsiktsvekkende slepeoperasjonen som ble behørig dekket i flere norske medier, har dermed kommet ut i spotmarkedet igjen.Det har bidratt til å sende ratene rett ned.Søndag har Havila Shippings 2009-bygde ankerhåndteringsfartøy «Havila Venus» fått et oppdrag for BP til en rate på 8.750 pund pr. dag, noe som tilsvarer om lag 96.000 kroner, ifølge skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers.Det er omtrent en tidel av det Solstad Farstads «Normand Drott» fikk av Statoil i starten av april i forbindelse med et kort oppdrag, rundt en femtedel av det «Havila Venus» oppnådde i midten av april, og halvparten av det det 2009-bygde fartøyet fikk for kun én uke siden på jobb for Spirit Energy.Les også: Boom! Rate på én millionVolatilt- Det har vært en litt rar måned. Den begynte veldig optimistisk for rederiene med høye rater. Vi trodde det skulle være mye aktivitet i hele april, og det kom et oppsving i starten av måneden, men så har det ikke vært så veldig mye aktivitet, sier daglig leder Sølve Høyrem i Westshore Shipbrokers til Hegnar.no.På både norsk og britisk side ligger det for tiden svært mange ledige skip og venter på oppdrag. Noen av dem har ligget i ro svært lenge. Det gjelder blant annet «Normand Drott» som, etter å ha dratt inn én daglig million på oppdrag for Statoil, har ligget arbeidsløs i hele 15 dager.Høyrem bekrefter at fullføringen av Aasta Hansteen-flyttet har bidratt til å forsterke den lille duppen i markedet. Samtidig understreker han at markedet for ankerhåndteringsfartøyene vil fortsette å være veldig volatilt med en del korte og store oppturer slik tilfellet var i starten av måneden.Han omtaler imidlertid fortsatt markedssentimentet som positivt til tross for at aktivitetsnivået har falt noe de seneste ukene.- Det blir spennende å se hvordan det utvikler seg, sier han.Lyst i supplySelv om ankerhåndteringsmarkedet har tatt en liten u-sving, er markedet for forsyningsskip (PSV) på en aldri så liten «roll».Fredag 20. april, skrev Hegnar.no at Nordsjøen bød på festrater sammenlignet med noen få uker tidligere. Fra å ha ligget på mellom 5.000 og 6.000 pund pr. dag, hadde ratene økt til opp mot 13.000 pund, og i enkelt tilfeller over 20.000 pund, fra starten av april.Les også: Femdobling i NordsjøenSom ventet, har dette markedet fortsatt i samme stil.Fredag ble «NAO Prosper», tilhørende Nordic American Offshore, sluttet til 13.750 pund, tilsvarende 151.000 kroner. Sterk etterspørsel fra oljeselskapene, kombinert med at det er få ledige fartøy i markedet, gir god grunn til optimisme. -PSV-markedet i Norge kommer til å være stramt i overskuelig fremtid, fastslår Westshore-sjef Høyrem.Den siste tiden har det vært et stort oppsving i antall supplybåter som har blitt sluttet på lengre kontrakter, noe som er positivt fordi disse forsvinner ut av spotmarkedet, og dermed gjør tilbudet lavere. Noe som potensielt kan ha negativ effekt er at det også kommer flere båter ut av opplag.- Det kommer noen båter igjen ut i markedet, men ikke så mye som at det skremmer oss, sier Høyrem.Han påpeker også at selv om det er noe mer tilgjengelighet på britisk side, så er det ikke så mange av disse fartøyene som kan operere i Norge som følge av krav til norske fartøy og skandinavisk mannskap.- Det ser lyst ut for PSV-rederne, konkluderer den erfarne skipsmegleren.