Netflix-sjef vil bruke mer penger i Norge

Innholdssjef i Netflix sier selskapet skylder sine norske abonnenter å bruke noen av sine 60 budsjettmilliarder på en norsk tv-serie.

FILE- In this Nov. 4, 2017, file photo, the logo of American entertainment company Netflix is pictured at the Paris games week in Paris. Netflix, Inc. reports earnings Monday, April 16, 2018. (AP Photo/Christophe Ena, File) Christophe Ena
Børs

- Det vil komme tyngre investeringer fra oss i Norge. Det er et veldig viktig marked for oss, sier innholdssjef i Netflix Ted Sarandos til DN under konferansen «See What's Next» i Roma.- En sterk økonomi, lynraskt internett og teknovettige forbrukere. Jeg ble sjokkert over at de største seriene og filmene ble holdt tilbake for et slikt marked. Norge ble sett på som et land der piratkopiering var utbredt, men det var i grunn ikke så rart. Vi ville gi innhold til et sultent publikum som var villig til å betale for tilgangen, sier han til avisen.En tredjedel av potten på tre milliarder kroner norske forbrukere bruker i året på strømmetjenester, havner hos Netflix. Ifølge Statista vil Netflix ha over 776.000 betalende abonnenter i Norge innen 2020. Likevel har strømmegiganten til gode å investere like tungt i en norsk produksjon som de nå gjør i nabolandet.- Kjenner dere litt på følelsen av at dere skylder norske abonnenter en lokalprodusert Netflix-serie?- Ja, den forpliktelsen kjenner vi på, men det er en forpliktelse på en god måte. Og det vil komme en norsk produksjon som fullt og helt er laget av Netflix fremover, sier Sarandos til DN.

netflix
strømmetjenester
Nyheter
Børs