To år etter at Storebrand lanserte sine fossilfrie fond, har etterspørselen økt kraftig. 62 milliarder kroner er nå investert i disse fondene, og kundene er med på å drive utviklingen fremover, viser en pressemelding fra Storebrand.- Jeg har sjelden sett et produkt bli etterspurt så raskt. Fra å være et rent nisjeprodukt, har fondene på svært kort tid blitt en betydelig byggestein i våre pensjonsprodukter, sier konsernsjef Odd Arild Grefstad i Storebrand.Ser klar trendMed lanseringen av de fossilfrie fondene Storebrand Global ESG Plus og Storebrand Norge Fossilfri i april i fjor, fikk hele 700.000 av Storebrands kunder deler av sin pensjonssparing i fossile produkter.I høst ble rentefondet Storebrand Global IK gjort fossilfritt, og i løpet av våren har Storebrand Global Solutions også blitt fossilfritt. - Det som står klart for oss er trenden, hvilken retning de store pengene går i. For å nå klimamålene må verden bort fra det fossile så fort som mulig. I de kommende årene blir timing viktig, sier Grefstad.- For å sikre lønnsomheten holder det ikke bare å kaste ut fossilinvesteringene, vi må også erstatte enkeltselskapene med bedre alternativer, fortsetter han.62 mrd. kronerI tillegg til Storebrands fossilfrie fond, har Storebrands datterselskap i Sverige, SPP Fonder, også stor suksess med sine fossilfrie løsninger. Hele 42 milliarder kroner er nå i disse fondene.Dermed er totalen for Storebrands fossilfrie investeringer nå på 62 milliarder kroner.