Taxi-appen Prai med knusende seier mot Oslo Kommune

Nå starter ekspansjonen til resten av landet. - Det er dette som skal til for å effektivisere næringen og få ned prisene.

Foto: Scanpix

- Jeg er veldig fornøyd. Praiteamet har gjort en meget god jobb i å beskrive tjenesten for retten. Tjenesten er positiv for alle, med billigere taxi og bedre utnyttelse av bilene. Det er på tide å avskaffe monopolet Oslo Taxi har på bestillinger av turer, og skape reell konkurranse, sier styreleder i Prai AS, Ørjan Svanevik til Hegnar.noFredag avgjorde Oslo Byfogdembete at Oslo Kommune forbys å forfølge drosjeløyveinnehavere som benytter seg av den nyetablerte taxi-appen Prai som ledes av Usman Saleem.Prai er en tjeneste som, via en mobilapplikasjon, gjør at kunder enkelt kan «praie» løyvehavende taxier som befinner seg i nærheten, uten å gå via drosjesentralene.Prisen estimeres på forhånd og plottes inn i taksameteret som fastpris. Betalingen foregår direkte i appen som må være installert av både sjåfør og passasjer.Ved å knytte til seg løyvehavende taxier, og bruke taksameteret, holder Prai seg innenfor det gjeldende regelverket, i motsetning til Uber som brukte sjåfører uten løyve.Svanevik forteller at spesielt nye sentraler og løyvehavere har vært veldig positive i etterkant av lanseringen.- De trenger en aktør som Prai for å brekke seg inn i bestillingsmarkedet. Nå får de stort sett bare kunder på holdeplasser. Det er dette som skal til for å effektivisere næringen og få ned prisene. De gamle monopolaktørene har utnyttet sin markedsposisjon i alle år. Dette må det nå bli slutt på, sier han.MotstandReaksjonene på den nye appen var imidlertid ikke bare positive, og det gikk ikke lang tid før tjenesten møtte motstand.10. april – rett etter lanseringen av Prai - sendte Bymiljøetaten en epost til alle drosjesentralene der det blant annet sto følgende:«Alle turer skal formidles av sentralen - og ikke direkte til de enkelte løyvehavernes/sjåførers telefoner. Sentralene står imidlertid fritt til å inngåsamarbeid med ulike tilbydere av applikasjoner (<apper>), så lenge bestillingen går gjennom sentralene. Det viktigste er er at det er sentralen som formidler oppdrag til sjåførene og at det er sentralene som har kontroll til enhver tid over hvilke biler som er ledige for oppdrag».Selv om ikke Prai ble nevnt spesifikt, førte eposten til at drosjesentralene informerte løyvehavere om at det var ulovlig å benytte seg av Prai, noe som i praksis førte til at hele livsgrunnlaget til Prai forsvant som dugg for solen.12. april sendte Prai AS inn en begjæring om midlertidig forføyning til Oslo Byfogdembete med bakgrunn i at det ikke foreligger et rettslig grunnlag for et forbud mot taxi-applikasjonen. Denne ble tatt til følge fredag, og i tillegg til at Oslo Kommune må avstå fra å forfølge løyveinnehavere som bruker Prai, må kommunen dekke Prais saksomkostninger på 277.825 kroner.OverrasketSvanevik sier han er overrasket over motstanden fra Oslo Kommune, men poengterer samtidig at kommunen har blitt utsatt for «voldsom lobbyvirksomhet fra Oslo Taxi».- Til og med Hadia Tajik har stilt spørsmål i Stortinget rettet mot oss.I etterkant av kjennelsen har det nystartede selskapet høstet massivt med støtteerklæringer.- Alle er positive, bortsett fra de gamle monopolsentralene, sier Svanevik, og understreker at en tjeneste slik Prai tilbyr har eksistert i årevis i utlandet.- Det er på tide vi får gleden av dette i Norge også.Ekspanderer- Hva er neste steg for Prai AS?- Nå ruller vi raskt ut med flere taxier i både Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, forteller Svanevik, og avslører samtidig at det vil bli lansert en helt ny app om bare et par uker.- Vi vil også inn på bedriftsmarkedet. Dette er en enkel måte for bedrifter å spare store penger på reiseutgifter. Vi har redusert prisene med 20 til 40 prosent. Styrelederen forteller at tjenesten - som foreløpig kun kan benyttes i Oslo – skal være landsdekkende innen utgangen av 2018, med 1.000 biler og 50.000 kunder.- Målet er at sjåførene som er med i Prai aldri skal stå stille.MilliardmarkedHarvard-utdannede Ørjan Svanevik har tidligere hatt toppstillinger i både Aker og Kværner, samt konsulentselskapet Arkwright.Mest kjent er han nok imidlertid for sine fire år i John Fredriksen-systemet da han blant annet satt i styret til riggselskapene Seadrill og North Atlantic Drilling, samt oppdrettsgiganten Marine Harvest.Siden i fjor høst har han jobbet med egne investeringer gjennom selskapet Oavik Capital.I tillegg til investeringen på «noen millioner» i Prai, har han foreløpig investert mest i børsnoterte selskaper innen oljeservice.- Hvorfor valgte du å investere i Prai? - Jeg liker ledelsen, og synes bransjen er økonomisk interessant. Markedet er på over åtte milliarder, og vil kunne vokse raskt med aktører som Prai som presser prisene og øker utnyttelsen til bilene.- Taxibransjen er vel et av de siste markedene i Norge som ikke har vært igjennom «disruptiv innovasjon», reflekterer Svanevik overfor Hegnar.no.Blant andre større investorer i Prai AS, finner vi Kjetil Holta, Hans Furuholmen og Willy Dahl.


CFO

NattoPharma ASA • Lysaker