Glemte gavekort for 2,5 mrd. - nå ser Olav gull i ny løsning

Du får et gavekort til bursdagen din. Det blir liggende i en konvolutt eller blir borte. Olav Baladin har løsningen.

Børs

(Finansavisen:) NHH-professor Ola Honningdal Grytten har regnet ut hvor store verdier som årlig forsvinner i utløpte gavekort. Hans siste overslag viser at vi kaster, mister eller glemmer rundt 2,5 milliarder i verdier hvert år, rundt 15 prosent av de totale verdiene, skriver Finansavisen.Glemte gavekort er lukrativt for bedriftene selger gavekort, ettersom verdiene blir igjen hos butikkene der de er kjøpt. - Det burde vært en ordning der gavekort som ikke har vært brukt blir refundert. Det er lettere å gjennomføre med digitalisering, sier Grytten til avisen.Han forklarer at det er en trend som går igjen i mange land: jo lenger holdbarhet på gavekortene, jo lettere er det å glemme å bruke dem.- Er varigheten på gavekortet tre måneder, er det lettere å huske å bruke dem. Står det tre år, blir det fort til at man utsetter det.Satser digitaltDe fleste er kjent med problemstillingen: Du får et gavekort til bursdagen, det blir liggende i en konvolutt, du vet ikke hvor du skal løse det inn, det utløper eller blir borte.Diggecard har ifølge Finansavisen utviklet en gavekortplatform som digitaliserer gavekort fra papir og plast til digital og mobil. Målsetningen er å passere 100 millioner i omsetning innen tre år, og deretter tredoble innen fem.- På 90 tallet var gavekort papir og plastkort. Alt annet i lommeboken er digitalisert og lagt i mobil, vi mente var et stort forretningspotensial, sier Olav Balandin i Diggecard til avisen.Nå jakter han 16 millioner i ny kapital i det selskapet prises til 50 millioner kroner, hvorav Balandin og to partnere har aksjer for 20 millioner.Rett til utlandetSelskapet startet opp 2014 med å satse på en egen app, men tilbakemeldinger fra markedet gjorde at de i stedet videreutviklet tjenesten til en såkalt «white label»-løsning. Teknologien de leverer er usynlig, og kobles opp mot andre store handelsapplikasjoner, eller gjennom kunders hjemmesider.Tjenesten skal være kompatibel med nasjonale og internasjonale aktører, er rigget for flere språk, og skal snart lanseres med åpen API. Selskapet siktet seg umiddelbart inn på Storbritannia og Tyskland som de viktigste markedene.- Vi sa fra begynnelsen at det norske markedet er for lite og at vi må satse globalt. Derfor har vi tatt hensyn til faktorer som må tas opp mot utenlandske løsninger, sier han til avisen.Diggecard har samtidig laget en samleapp for mindre kunder som i dag ikke har en egen mobilløsning. Kunder som får gavekort, men som ikke er tilknyttet en app eller kjede allerede, får tilsendt en SMS med anvisning til nedlasting av appen og laster deretter ned gavekortet rett på mobilen. Gavekortene lastes opp i skyen og brukerne kan få varsel om når kortene nærmer seg utløpsdato.Enormt markedMarkedet for gavekort globalt er sterkt økende, med en årlig vekst på rundt 10 prosent, og er anslått å passere 700 milliarder dollar i løpet av 2024. Bare i Storbritannia vil gavekort utgjøre 13,1 milliarder dollar innen to år.Diggecards inntekter kommer fra lisensinntekter og prosentvis kommisjon gjennom avtaler med større kjeder og bankstyrte distribusjonskanaler.

grunder
Nyheter
Børs