Pilene peker opp for Nordic American Tankers

Vinden blåser riktig vei for Herbjørn Hanssons USA-noterte tankrederi. Skipsverdier og rater er på vei opp og det samme er aksjekursen.

Tidligere var Herbjørn Hanssons tankrederi Nordic American Tankers kjent for å være en utbyttemaskin som ga aksjonærene solid «value for money».Det siste året har det USA-noterte rederiet imidlertid vært mer kjent for finansielle utfordringer og en fallende aksjekurs. Siden juni i fjor har selskapets aksjekurs falt med over 60 prosent.Utbytteutbetalingene har riktignok fortsatt, men disse har vært mer av symbolsk størrelse. I første kvartal kom utbytte nummer 83. i rekken, men dette var på beskjedne 0,01 dollar pr. aksje.Styreleder og storaksjonær Herbjørn Hansson har, til tross for noe motvind, alltid beholdt optimismen til selskapet som opererer en tankflåte utelukkende bestående av suezmaxer på mellom 147.262 og 164.274 dødvekttonn.I et brev til aksjonærene datert 3. januar beskrev han det kommende året som et «år for optimisme og et vendepunkt».Nå ser det ut til at Hanssons iboende optimisme får flere ben å stå på.Dropper obligasjonslånMed bakgrunn i rederiets styrkede finansielle posisjon, har NAT besluttet å la være å utstede et obligasjonslån som tidligere varslet, fremgår det av et ferskt brev til aksjonærene.Det begrunnes med at utstedelse av et obligasjonslån ikke anses for å være i aksjonærenes beste interesse. Dette ble tidligere indikert til mellom 100 og 150 millioner dollar. - I løpet av de siste ni månedene har NATs økonomiske stilling endret seg mye til det bedre, skriver Hansson i brevet.Han legger til at det er verdt å merke seg at den forventede forbedringen i tankmarkedet er i ferd å med å bli klarere, noe han han har tatt opp ved flere anledninger det siste halve året.- NAT har økonomisk fleksibilitet gjennom en stor suezmax-flåte og et langvarig samarbeid med våre kunder; olje- og energiselskaper, inkludert oljetradere, skriver han.Bedre markedBedringen i den finansielle posisjonen skyldes hovedsakelig at tankmarkedet er på bedringens vei.For de store supertankerne – VLCCene – er det fortsatt blytungt, men spotratene som suezmaxene oppnår, har vært mer enn høye nok den siste måneden til at NAT-skipene går i break even og vel så det.Ifølge Clarksons Platou økte de gjennomsnittlige dagratene til 18.300 dollar i forrige uke fra 18.100 dollar uken før. Hansson har tidligere rapportert en kontant break even rate på rundt 11.500 dollar pr. skip pr. dag. I starten av mai var ratene på over 20.000 dollar pr. dag.Historisk sett har suezmax-ratene ligget på rundt 30.000 dollar dagen, ifølge Hansson. Skipsverdiene økerVidere har rederiet tatt flere grep når det gjelden flåten.Blant annet har rederiet startet å selge unna sine eldste fartøyer. Bare de siste to ukene har rederiet innkassert rundt 50 millioner dollar, tilsvarende 400 millioner kroner, ved å selge fem av de eldre skipene til skraping. Det er også positivt for markedet som helhet da det totale tilbudet synker.I tillegg har NAT tre skip under bygging med planlagt levering i andre halvår 2018. I desember i fjor inngikk NAT en sale/leaseback-avtale med Kjell Inge Røkkes Ocean Yield knyttet til disse skipene.Et av disse som skal leveres i august, fikk denne uken en treårig time charter-kontrakt med Equinor til en basisrate på 21.000 dollar pr. dag. Kontrakten inkluderer opsjoner på ytterligere to år.Nå er også nybyggprisene på vei opp.De tre nybyggene til NAT ble bestilt fra Samsung-verftet i Sør-Korea for rundt 56,9 millioner dollar pr. stykk.Dersom man vil bestille tilsvarende nybygg nå, må man ut med rundt 60 millioner dollar, viser tall fra Allied Shipbroking.Også aksjemarkedet ser med mer positive øyne på Hanssons tankflåte, og har sendt rederiet opp nær 16 prosent siden foreløpig «all time low» på 1,87 dollar pr. aksje ble nådd i starten av april.Den seneste måneden er aksjen opp rundt åtte prosent.