Bare i løpet av en drøy måned har prisene steget med godt over 20 prosent for flere av skipstypene innen tørrbulksegmentet. Nybygg av typen Ultramax på rundt 64.000 dødvekttonn har hatt den aller beste utviklingen, viser tall fra skipsmeglerhuset Allied Shipbroking.
Mellom 18. mai og 22. juni steg nybyggprisene for denne type skip fra 25 millioner dollar til 31 millioner dollar. Det tilsvarer en oppgang på hele 24 prosent. I kroner utgjør det et prishopp på 48 millioner.
Kamsarmax-skip som er en lengre utgave av Panamax-skipene, har steget med 22,2 prosent fra 27 millioner dollar til 33 millioner dollar i løpet av den korte perioden.Redere som ønsker å bestille tradisjonelle Panamax-skip på 77.000 dødvekttonn må nå ut med 32 millioner dollar, tilsvarende 21,9 prosent mer enn for en drøy måned siden.Når det gjelder de store Capesize-skipene på rundt 180.000 dødvekttonn, har prisutviklingen for nybygg vært noe mer nøktern. Her er oppgangen på 3,2 prosent, og nå koster det 49 millioner dollar for et splitter nytt skip.