Frigstad Group: Økende interesse for nye rigger

Frigstad Group avventer bestillingen av ny rigg, men opplever stor interesse for sitt eget riggdesign som det har videreutviklet gjennom nedturen.

- Det er som natt og dag.Konsernsjef Dag Frigstad i offshorekonsernet Frigstad Group har nettopp vært på oljemessen ONS i Stavanger for å møte kunder og forretningsforbindelser i olje- og gassnæringen.Han legger ikke skjul på at det var en helt annen stemning der i år enn tilfellet var forrige gang messen ble arrangert.Oljeprisen er omtrent 60 prosent høyere enn under 2016-utgaven, og både antallet utstillere og deltakere er betydelig høyere.- Gjennomgangsmelodien er veldig mye mer positiv nå enn for to år siden, konstaterer Frigstad.Solgte seg utFrigstad Group består av to forretningsenheter.Den ene er Frigstad Offshore som yter diverse tjenester til riggindustrien, i tillegg til å lansere egne nybyggprosjekter, mens den andre er Frigstad Engineering som utvikler riggdesign og leverer ingeniørtjenester.Frigstad Offshore har tidligere bestilt tre halvt nedsenkbare borerigger designet for ultra dypt vann og doble boreoperasjoner. En i 2006 som senere ble solgt til italienske Saipem, og to i 2012 gjennom et samarbeidsprosjekt med et kinesiske investorer.Få måneder etter oljemessen i 2016, besluttet imidlertid Frigstad å selge seg ut av disse to riggene før levering, som følge av et «ekstremt utfordrende marked».Offshorekonsernet som har kontorer i både Kristiansand, Singapore og på Kypros, fortsatte likevel å gi gass for å posisjonere seg for en opptur de var helt sikker på ville komme.- Vi valgte å fortsette å investere i utvikling og på teknologi på tross av nedturen, fordi vi hadde tro på at markedet skulle komme tilbake. Det ser vi konturene av nå, sier Frigstad.I løpet av nedturen har Frigstad Engineering jobbet med utviklingen av Frigstad D90 AWD, et riggdesign som skal dra nytte av de seneste teknologiske utviklingene og møte kundenes fremtidige behov til effektivitet, samt tilfredsstille høyere krav til miljøvennlighet.Det nye designet er tilpasset «all water drilling» - optimalisert boring i alle verdens havområder, derav betegnelsen AWD. Dermed kan riggen kan bore i alt fra relativt grunne, men værharde farvann som i Nordsjøen, kalde områder som Barentshavet og til ultradypt vann med lange brønner som i Brasil og Mexicogolfen, ifølge Frigstad-sjefen.- Det arbeidet vi har lagt ned bærer frukter nå som det er mye mer fokus på større og moderne enheter med bedre utstyr og lavere energiforbruk, sier Frigstad.- På riggdesignsiden så har vi merket veldig mye større etterspørsel fra riggselskaper og andre aktører som vil komme på banen, forteller han.Behov for nye riggerDavid Carter Shinn, partner i riggmeglerhuset Bassøe Offshore, konkluderer i en fersk artikkel at det rett og slett ikke eksisterer nok moderne halvt nedsenkbare «harsh environment»-rigger til å tilfredsstille det fremtidige behovet i værharde områder som Nordsjøen og Canada.«Denne forestående mangelen på ny riggkapasitet er det som driver eiere som Awilco til å bygge nye spesialiserte «semirigger» for «midwater»-operasjoner i Nordsjøen. Andre riggeiere vil sannsynligvis følge opp med riggordrer de neste seks månedene(..)», skriver han.Dag Frigstad bekrefter at interessen for nybygg er sterkt økende.- Det er absolutt en positiv utvikling i etterspørselen blant investorer og riggselskaper på det å bygge nytt. En av årsakene er at nedturen i oljemarkedet siden 2014 har medført et sterkt fokus på forskning og utvikling for å bedre effektivitet og senke kostnader i alle deler av næringskjeden.Mye av behovet for nye rigger skyldes at de eldre riggene ikke lenger tilfredsstiller oljeselskapenes krav til kostnadseffektiv og miljøvennlige drift.Ifølge Shinn i Bassøe Offshore er kun to av de 15 riggene som for øyeblikket arbeider i Norge bygget før 2000. Disse er «Transocean Arctic» og «Deepsea Bergen» som begge har arbeid til minst 2020.- Vi ser et betydelig skift fra gamle enheter med eldre utstyr til moderne enheter med nyere utstyr, istemmer Frigstad som sammenligner rigger med biler som er bygget i dag kontra biler som er 10-15 år gamle når det gjelder innholdet av automatisering og digitalisering.Bruk av hybridteknologi i kraftsystemer om bord på gjør for eksempel at riggen kan operere mer effektivt, forklarer han.- Er det helt slutt for eldre rigger?- Det har vært en enorm utfasing av gamle rigger allerede. De forsvinner nok ikke helt. Det kommer an på segmentet og markedet. I Nordsjøen har de gamle enhetene sakket akterut allerede, men i India og Midtøsten henger det mye igjen.Utsetter riggbestillingRett før jul i fjor annonserte Frigstad Offshore at det ønsket å bygge en ny rigg, og at de i den forbindelse hadde initiert en anbudsprosess med verft i Asia for prisingen av en splitter ny halvt nedsenkbar «harsh environment»-rigg med Frigstad D90 AWD-designet.«Den vil gi kundene våre umatchede evner og reduserte brønnkostnader», skrøt selskapet.Frigstad ønsker ikke å utdype noe angående utviklingen i denne prosessen.- Når det gjelder det initiativet vi har hatt med å starte prosjekter på egen bok, så har vi ikke noen spesielle kommentarer til det, sier han.Offshoresjefen avviser imidlertid at prosjektet med å bestille en ny rigg er helt skrinlagt.- Det kan bli aktuelt senere.