- Det var penger på gaten

To og et halv år etter bunnen ble nådd, er ikke tørrbulk et like klart investeringscase lenger, mener skipsmeglerhus.

Markedet for tørrbulkfrakt er fortsatt i contango på tvers av alle størrelser med Capesize i front av flokken, ifølge Nordic Shipping.Skipsmeglerhuset viser til at Forward Freight Agreements, fremtidige fraktavtaler, for september handles til rundt 22.000 dollar pr. dag i capesize-segmentet, mens kontrakter for november - to måneder senere - handles til dagrater på rundt 27.500 dollar.Skipsverdiene i tørrbulkmarkedet har fått et betydelig oppsving siden markedet bunnet ut i starten av 2016, men nå har de stabilisert seg noe, ifølge Nordic Shipping.- Det er plenty av bulkskip til salgs og det er ingen drivere for høyere skipsverdier for øyeblikket, skriver meglerhuset i sin seneste ukesrapport.- Det var helt utvilsomt et klarere investeringscase i 2016 da tørrbulkmarkedet var under opex, verdiene var historisk lave og de med guts, plasserte veddemålene sine, heter det videre.- Som det viste seg, var det penger på gaten.