Transocean annonserte tirsdag at det har inngått en avtaleAt eierne av Ocean Rig lenge har jobbet sammen med rådgiverne sine i den sveitsiske investeringsbanken Credit Suisse for å få til et salg er ingen hemmelighet.For Ocean Rig sin del lyktes imidlertid ikke et salg før i andre forsøk. Kanskje var til og med Transocean allerede på banen da det første forsøket strandet?Nyhetsbyrået kunne fortelle at det var store aksjonærer i selskapet, inkludert hedgefondet Elliott Management, som hadde satt press på selskapet for å undersøke mulighetene for et potensielt salg.Planen innebar å notere Valiant Offshore på Oslo Børs som et rendyrket og gjeldfritt spill på oppsvinget i «harsh environment»-markedet i Norge der alt overskudd skulle utbetales som utbytte.En drøy uke senere ble imidlertid pengeinnhentingen avblåst.Les også: Skroter Songa Delta
om å kjøpe riggselskapet Ocean Rig for 2,7 milliarder dollar, eller om lag 22 milliarder kroner.Det er heller ikke overraskende at det er Transocean som er kjøperen, da selskapet har gått hardt inn for å befeste sin posisjon som den ledende aktøren innen boring på ultradypt vann og i værharde områder (harsh environment).For nøyaktig ett år siden kunngjorde selskapet oppkjøpet av norske Songa Offshore, og tidligere i vinter kjøpte selskapet seg inn i den halvt nedsenkbare boreriggen West Rigel som nå har fått navnet «Transocean Norge».Mislykket børsnoteringI januar meldte Bloomberg at riggselskapet Ocean Rig hadde hyret inn investeringsbanken Credit Suisse for å undersøke strategiske muligheter, og viste til kilder med tett kjennskap til saken.Både analysesjef Frederik Lunde i Carnegie og rigganalytiker Janne Kvernland i Nordea har tidligere omtalt Ocean Rig som en sannsynlig oppkjøpskandidat.I slutten av mai la selskapet frem en plan om å skille ut de to halvt nedsenkbare «harsh environment»-riggene «Leiv Eriksson» og «Eirik Raude» i det heleide datterselskapet Valiant Offshore.I den forbindelse var meglerhusene Clarksons Platou Securities og Pareto Securities, samt Nordea og ABN Amro, hyret inn for å hente inn 175 millioner dollar, tilsvarende rundt 1,4 milliarder kroner, gjennom en emisjon på 17,5 millioner nye aksjer til kurs 10 kroner.Aksjene skulle først noteres på den norske OTC-listen, før en fullverdig notering på Oslo Børs var planlagt å finne sted i tredje kvartal.Lyktes til sluttKonkret hvorfor aksjesalget ble skrinlagt kom ikke frem, men selskapet skrev i en børsmelding at beslutningen ble tatt etter «nøye vurderinger av flere faktorer, inkludert interessene til aksjonærene i begge selskaper».Det er ikke utenkelig at årsaken var at Transocean allerede da hadde meldt sin interesse. Noen analytikere mener imidlertid at det kan ha vært risikoen knyttet til reaktiveringen av den 16 år gamle riggen "Eirik Raude" som kan ha blitt vurdert som for høy av investorer.Tre måneder senere har Ocean Rig-eierne lykkes med et salg, men det endte med at Transocean tar over hele selskapet i en transaksjon som har fått full støtte av styrene i begge selskaper.Når sammenslåingen er fullført - dersom transaksjonen får tommelen opp av aksjonærene i begge selskaper - vil Transoceans aksjonærer eie om lag 79 prosent av det kombinerte selskapet, mens Ocean Rig-aksjonærene vil sitte med 21 prosent.Fokuserer på flyt i tøffe forholdEtter at Transocean solgte sine sise oppjekkbare borerigger til Borr Drilling, har selskapet konsentrert seg om boreskip designet for boring på ultradypt vann, samt halvt nedsenkbare borerigger designet for boring i værharde områder.Ocean Rig har en flåte på ni dypvannsboreskip, og som nevnt, de to halvt nedsenkbare «harsh environment»-riggene Eirik Raude og Leiv Eriksson.I tillegg har selskapet to boreskip under bygging med ventet levering i tredje kvartal 2019 og tredje kvartal 2020.Transocean vil etter fullføringen av oppkjøpet ha en flåte på 57 flyterigger.