<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Solstad Farstad utvider flåten med fire splitter nye skip

I vår fikk John Fredriksen tilslaget på fire offshoreskip som er under bygging i Kina. Disse skal drives av Solstad Farstad. 

Publisert 18. sep. 2018
Oppdatert 30. aug. 2019
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 260 ord

Solstad Farstad skal stå for driften av fire nybygde flerbruks plattform forsyningsskip (MPSV) som John Fredriksen har bestilt privat gjennom selskapet Seatankers.Det bekrefter konsernsjef Lars Peder Solstad i Solstad Farstad overfor Hegnar.no.Skipene, som skal få navnene «Sea Goldcrest», «Sea Gull»,»Sea Heron» og «Sea Hornbill», er under bygging ved Fujian Mawei Shipbuilding i Kina.De to første skipene har ventet levering i løpet av 2019, mens de to siste innlemmes i flåten i 2020, opplyser Solstad. Verdt 700 mill. Skipene ble opprinnelig bestilt av det malaysiske selskapet Armada Offshore, men senere tatt over av verftseieren Nam Cheong som i fjor høst søkte om konkursbeskyttelse i Singapore.I mai ble det kjent at Fredriksen hadde fått tilslaget.Prisen Fredriksen betaler for skipene som opprinnelig ble bestilt i 2013, og alle er på 5.200 dødvekttonn, er ikke kjent, men det er rimelig å anta at de har blitt kjøpt til en betydelig rabatt.Armada Offshore skulle opprinnelig betale 130 millioner dollar, eller om lag 1,1 milliarder kroner for skipene. Vesselsvalue verdsatte imidlertid i mai i år tre av skipene til 20,7 millioner dollar, tilsvarende 169 millioner kroner pr. stykk, mens det siste, som allerede da var ferdigstilt, hadde en estimert verdi på 22,9 millioner dollar, tilsvarende 186 millioner kroner. Totalt ble de fire nybygde plattform forsyningsskipene dermed verdsatt til 693 millioner kroner.John Fredriksen er, gjennom Hemen Holding, nest største aksjonær i Solstad Farstad bak Kjell Inge Røkkes Aker Capital.Fredriksen kontrollerer totalt 16,2 prosent av aksjene i selskapet som har vokst til å bli et av verdens største offshorerederier etter sammenslåingen mellom Solstad Offshore, Rem Offshore, Farstad Shipping og Deep Sea Supply.