Vil konvertere skip

Avance Gas vil konvertere skip til å drive på LPG-bunkers.

Avance Gas vurderer nå hvordan de skal imøtekomme International Maritime Organizations (IMO) sulfatkrav som innføres i januar 2020.Konsernsjef Christian Andersen sier til TDN Direkt på Paretos Oil & Offshore-konferanse at han venter økt skraping frem mot januar 2020 da sulfatkrav innføres, da skip som er gamle og ineffektive drivstoffmessig vil brukes til lagring eller bli skrapet.Foretrekker LPGSelskapet foretrekker per nå å konvertere skipene til å drive på LPG-bunkers.- Vi venter å ta en beslutning i høst. Jeg foretrekker LPG, men vi vurderer også scrubbere. Dette avhenger av økonomi, og vi vil ta en beslutning i tide for å gjøre det som trengs før 2020, sier Andersen til nyhetsbyrået.Han sier videre at de arbeider med å se på å konvertere VLGCene som selskapet skal sende i tørrdokk i Kina i 2020 til å drive på LPG-bunkers.Må over 92 prosentAvance Gas mener man må ha en utnyttelsesgrad i den globale VLGC-flåten på 92 prosent før ratene begynner å stige, ifølge konsernsjefen.- Dette kan skje fra fjerde kvartal i år, sier han.Tidligere torsdag opplyste finansdirektør Ted Young i Dorian LPG at en utnyttelsesgrad på over 90 prosent trengs for at VLGC-ratene skal gå.