Boa Offshore legger fartøy i opplag

Det Trondheims-baserte offshorerederiet har kun et av sine to store ankerhåndteringsfartøy i drift. Selskapet jobber med å selge begge. 

Publisert 25. okt. 2018 kl. 12.19
Oppdatert 25. okt. 2018 klokken 12.20
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 290 ord
Boa Offshore som er eid av Ole T. Bjørnevik besluttet i oktober i fjor å ta det 2015-bygde ankerhåndteringsfartøyet «Boa Jarl» ut av opplag.Beslutningen ble tatt på bakgrunn av bedringen i spotmarkedet og en trygghet på at markedet ville fortsette å utvikle seg positivt.Utviklingen har imidlertid ikke vært like bra som hverken Boa eller flere andre hadde håpet på. 
Dermed må «Boa Jarl» igjen ta turen til opplagsbøyene i forkant av det som av flere ventes å bli en tøff vinter.Som en del av rederiets restrukturering er begge fartøyene markedsført for salg.Stig Remøys Olympic Subsea har lagt ankerhåndteringsfartøyet Olympic Octopus i opplag i Ålesund, mens Siem Offshore, som kontrolleres av milliardær Kristian Siem, har sendt de to søsterfartøyene Siem Challenger og Siem Commander til opplagsbøyen i Risør. Ifølge Westshore ligger nå 37 ankerhåndteringsfartøy i opplag - det er to færre enn på tilsvarende tidspunkt i fjor.  Halverer tapet
Det viser en oversikt fra skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers. Jobber med salgRederiet har to ankerhåndteringsfartøy i flåten. I tillegg til «Boa Jarl» har det fartøyet «Boa Bison» som ble ferdigstilt i 2014.Sistnevnte ble tatt ut av opplag i april, og er for tiden i Karahavet i Russland der skipet har vært på kontrakt siden juni. - Salgsprosessen har ikke lykkes, men vi er i tett dialog med kreditorene våre, het det i rapporten for andre kvartal. Flere i opplagBare den seneste måneden har det - i tillegg til «Boa Jarl» - blitt lagt tre ankerhåndteringsfartøy i opplag. De to Siem-fartøyene eies av selskapet Siem Oil Service Invest Norway, og driftes av Siem Offshore som la frem tall for tredje kvartal torsdag morgen.- Til tross for et generelt høyere aktivitetsnivå i Nordsjøen, forblir utsiktene usikre på grunn av det store overhenget av ankerhåndteringsfartøy som er uten arbeid eller ligger i opplag, skrev BOA-styret i andrekvartalsrapporten.  Les også: