<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Milliardfusjon veltet av hetere marked

Bedringen i gassfraktmarkedet kan ha veltet fusjonen mellom BW LPG og Dorian LPG. Analytikerne tror slaget er over – inntil videre.  

Publisert 9. okt. 2018
Oppdatert 9. okt. 2018
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 807 ord

- De har holdt på lenge nå, og det har nok vært en veldig frustrerende prosess som har dratt ut i lang tid, sier analytiker Lars Bastian Østereng i Arctic Securities til Hegnar.no.Styret i BW LPG besluttet mandag å droppe forslaget om å fusjonere med den USA-noterte konkurrenten Dorian LPG, blant annet på grunn av Dorians motvilje til å komme med en meningsfull respons, samt delta i en «konstruktiv dialog».Det var i mai Sohmen-familiens gasstankrederi fremsatte et forslag om å fusjonere med Dorian gjennom en ren aksjetransaksjon som ville verdsatt det sammenslåtte selskapet til 1,1 milliarder dollar, eller om lag 9 milliarder kroner.Forslaget som innebar at Dorian-aksjonærene ville eie rundt 45 prosent av det sammenslåtte selskapet ble kontant avvist, og siden har diskusjonene mellom ledelsen i de respektive rederiene fortsatt. Partene har imidlertid ikke kommet nærmere en avtale, selv ikke etter at BW LPG i juli besluttet å jekke opp budet.- Det startet jo som et vennlig bud, men det har åpenbart ikke utviklet seg slik BW hadde håpet. På den andre siden, så er jo BW fortsatt åpne for videre forhandlinger, men det er grenser for hvor lenge de kan la det trekke ut og jeg tror de på et tidspunkt måtte sette en strek, sier Østereng.MarkedsoppturArctic-analytikeren trekker frem to ting som har skjedd siden det første budet som kan ha bidratt til å gjøre prosessen vanskeligere for BW.- For det første, så har jo markedet som kjent forbedret seg ganske kraftig, og med dagens rater så er det jo faktisk sånn at rederne tjener penger.Ratene de store VLGCene – Very Large Gas Carriers – oppnår i spotmarkedet ligger nå på rundt 33.000 dollar dagen og har dermed steget med nesten 50 prosent den seneste måneden.- For det andre, påpeker Østereng, så har det skjedd en del på finansieringsfronten i Dorian – de har gjort en del sale/leaseback-avtaler som i det korte bildet har bedret balansen.Selv om BW LPG har trukket tilbake fusjonsforslaget, virker det imidlertid som at døren blir stående litt på gløtt.- Vi mener dette er en tapt mulighet for Dorian-aksjonærene og industrien, men vi forblir åpne for en fremtidig dialog, skulle styret og aksjonærene deres bli overbevist om fordelene ved konsolidering, uttalte styreleder Andreas Sohmen-Pao i BW LPG mandag.- Sånn sett kan tilbaketrekkingen bli tolket som forhandlingstaktikk. Vår mening er imidlertid at slaget er over – i hvert fall for nå, skriver Østereng i en fersk oppdatering.Ikke overrasketAnalytikerne Espen L. Fjermestad og Peder Nicolai Jarlsby i Fearnley Securities mener i likhet med deres kollega i Arctic at det sterke gassfrakt-markedet har gjort det lettere for Dorian å stå imot oppkjøpsforsøket.De peker også på de seks sale/leaseback-avtalene som en viktig faktor.- Ser vi tilbake til da det første budet ble lagt inn var likviditetsposisjonen betydelig mer alvorlig enn det som er tilfellet nå, og hadde markedet forblitt på «opex-nivåer», tror vi det hadde vært utfordrende for Dorian å avslå et bud, og deretter gå ut å potensielt gjennomføre en utvannende emisjon, skrev duoen i oppdatering for en måned siden.Fearnley-analytikerne er ikke overrasket over det strandede oppkjøpsforsøket, og varslet allerede i september at det var det mest sannsynlig utfallet.De tror heller ikke at mandagens utspill fra BW er et forsøk på forhandlingstaktikk.- Man kan selvfølgelig spekulere i om dette taktikkeri fra BWs side, men vi tror i utgangspunktet at selskapet har lagt ballen død for denne gang, sier Jarlsby til Hegnar.no.Ville gitt meningAnalytikerne i både Arctic Securities og Fearnley Securities er samstemte om at en fusjon ville vært bra, om fra noe litt ulike perspektiver.- Kort oppsummert tror vi en fusjon ville gjort godt for markedet grunnet større markedsandel og økt «pricing power». I tillegg ville et kombinert selskap vært mer interessant fra et kapitalmarkedsperspektiv gjennom større market cap, sier Jarlsby i Fearnley.Østereng tror det er usannsynlig at en fusjon vil ført til økt markedsmakt, noe han påpeker at BW heller aldri har hevdet - Et kombinert selskap ville kontrollert omtrent 23 prosent av verdensflåten fullt levert, men vi mener de likevel ville vært prisgitt markedet, sier han, og trekker frem det han ser på som noen åpenbare fordeler med en fusjon:- BWs finansiering er jo i en klasse for seg i shippingsammenheng, og en refinansiering av Dorian-flåten på BW-vilkår ville vært klart besparende.- Videre, så ville en større flåte kunne bety at man kunne dekke begge bassengene bedre, noe som igjen ville kunne åpnet for en større og bredere CoA-portefølje (Contracts of Agreement. Journ.anm.) når markedet kommer tilbake på nivåer hvor det lar seg gjøre, fortsetter han, og legger til at det også ville oppstått skalafordeler på kostnader.- Vår mening er at en fusjon ville gitt mening, men at det ikke har med «pricing power» å gjøre, oppsummerer Østereng som opererer med en kjøpsanbefaling på BW LPG og et kursmål på 44 kroner.Rett før børsens stengetid tirsdag var aksjen opp 0,45 prosent til 34,60 kroner.