Riggekspert om gigafusjon: - Den vil endre hele industrien

- Ensco og Rowan har akkurat skapt alle offshore riggeieres mor, ifølge David Carter Shinn i Bassøe Offshore. Det er kun én ting de mangler nå.

Mandag kom nyheten om at riggselskapene Ensco og Rowan fusjonerer til det som blir verdens største riggselskap med en flåte på totalt 82 offshore-rigger, derav 28 flyterigger og 54 oppjekkbare rigger.David Carter Shinn, partner i riggmeglerhuset Bassøe Offshore mener fusjonen vil endre hele industrien.- Dersom Ensco hadde et mål om å bli verdens mektigste offshore riggeier, klarte de det nesten med avtalen deres om å fusjonere med Rowan i en ren aksjetransaksjon, skriver han i en oppdatering.Fusjonen kommer nøyaktig ett år etter at Ensco tok over den amerikanske konkurrenten Atwood.Shinn skriver i oppdateringen at Ensco ikke bare har blitt det største riggselskapet når det gjelder eiendeler. Han oppsummerer en rekke faktorer som følger med på kjøpet.-De får en av de mest interessante og vidtrekkende offshore riggflåtene i markedet med Rowan. De får det ettertraktede ARO Drilling joint venturet med Saudi Aramco. De får synergier, skalafordeler og mer kontroll over en industri som har lidd fra et overfragmentert landskap og oljeselskapenes drive til å kutte kostnader.Kun én ting manglerDet er kun en ting de ikke har fått fra den ferske avtalen, påpeker Shinn, og det er tilgang til halvt nedsenkbare «harsh environment»-rigger.- Dersom det er et sted du vil være akkurat nå (og i fremtiden), så er det i Nordsjøens flyteriggmarked med et nært forestående riggunderskudd og utsikter til mye høyere dagrater, skriver han.Shinn vil imidlertid ikke la seg overraske om Ensco også beveger seg inn i det segmentet etter hvert som de får rasjonalisert flåten.Bassøe Offshore venter at flåterasjonaliseringen er en prosess som vil by på mer skraping.Ifølge Shinn er det i hvert fall seks klare skrapekandidater i det nyfusjonerte riggselskapets flåte, derav fire ikke er medregnet i de 82 riggene. Han venter også at selskapet kan komme til å kjøpe flere rigger.Strategier må revurderesSå hva betyr oppkjøpet for industrien som helhet?- Det betyr at hvis du vil fortsette å konkurrere, så må du gjøre noe, skriver Shinn.- Mens visse riggeiere blir større og mer spesialisert (som Ensco og Transocean), vil andre få trøbbel med å opprettholde konkurransedyktigheten på grunn av deres mindre størrelse, fortsetter han.Alle visste at det var behov for konsolidering i offshore riggindustrien, mener Bassøe-partneren som påpeker at det så langt har vært en treg prosess.- Men hver gang mer av det skjer, distanseres de som ikke deltar ytterligere.Etter hvert som de større aktørene oppnår størrelsen til å kunne rettferdiggjør skraping av rigger, setter de ifølge Shinn en høyere standard for både spesifikasjoner, utstyr og effektivitet som fortsetter å gi dem en større fordel over de andre riggeierne.- Vi venter at dealer som de vi har sett fra Ensco, Transocean, Borr og Northern Drilling (sammen med Seadrill), ikke bare vil lokke, men snarere tvinge riggeiere til å revurdere strategiene sine og blir mer proaktive i en industri som er i endring.Dersom aktørene som til nå har holdt seg i ro ønsker å beholde sin plass i køen, må de begynne å skynde seg, mener Shinn. RiggoppturAlle de Oslo-noterte riggselskapene stiger markant på Oslo Børs tirsdag.Rett før børsens stengetid er Seadrill opp 3,6 prosent, mens Northern Drilling er opp 1,6 prosent. Videre løftes Borr Drilling vel én prosent og Odfjell Drilling er opp 1,7 prosent.


Les også