BlackRock-forvalter venter massivt løft i elbilsalget

- Vi er at Kina i økende grad åpner for internasjonal virksomhet, mener BlackRock-forvalter Evy Hambro.

Elbilsalget vil trolig hoppe over de neste to til tre årene, ettersom prisene faller og flere alternativer blir gjort tilgjengelig, ifølge BlackRock.Kunder vil ha flere muligheter til å bevege seg fra tradisjonelle forbrenningsmotorer til elektriske kjøretøy, og deres valgmuligheter vil ikke bli begrenset til bestemte bilprodusenter, sa BlackRock-forvalter Evy Hambro til CNBC. - Jeg tror vi er på et vippepunkt, sa Hambro. - I løpet av de neste to årene kommer vi til å se en massiv utvidelse av tilgjengelige bilmodeller. Vi kommer til å se lavere priser også. Vi forventer å se et stort løft i salg av elektriske kjøretøy over de neste to til tre årene, sa Hambro. Investerer tungtTidligere i år anslo International Energy Agency (IEA) at antall elektriske biler på veiene vil hoppe til 125 millioner innen 2030, grunnet nye politiske retningslinjer som oppfordrer til kjøp og bruk av utslippsfrie biler. Det vil markere til stort løft fra 2017, da byrået anslo at det var 3,1 millioner elektriske biler i bruk. Det er fordi de fleste tradisjonelle bilprodusentene nå investerer tungt i sine egne elektriske kjøretøy. For eksempel har Volkswagen nylig sagt at de vil bruke om lag 50 milliarder dollar på nye fabrikker, elektriske biler, autonome kjøretøy og andre mobilitetstjenester i et forsøk på å være den mest lønnsomme produsenten av elektriske biler. Kina i tetUlike land er på ulike stadier i å tilrettelegge for elektriske biler, avhengig av reguleringer og forbrukerpreferanser, ifølge Hambro. Kina er på mange måter i tet i mange nye forretningsmodeller rundt automasjon og elektriske kjøretøy, og da spesielt innen batteriteknologi, sa han. I et forsøk på å begrense luftforurensning har Beijing aggressivt tilrettelagt for nye, innovative energikjøretøy, som kjører helt eller delvis på elektrisitet, gjennom subsidier og andre virkemidler. Beijing utforsker også muligheten for å tilrettelegge for autonom kjøreteknologi. Nvidia øker eksponeringOnsdag signerte amerikanske chip-produsent Nvidia sine egne avtaler med de kinesiske oppstartsselskapene XPeng Motors, Singulato Motors og SF Motors for å utvikle selvkjøringsteknologi til tross for de pågående handelsstridene mellom USA og Kina. - Vi er at Kina i økende grad åpner for internasjonal virksomhet, sa Hambro. - Vi ser nå høye salgstall, og majoritetseierskap i enkelte bransjer. Vi ser at kontrakter blir gitt ut til bestemte grupper. Jeg tror virkelig vi ser forandring der. Kanskje noen av disse handelsspenningene begynner å mykne, avsluttet Hambro. BMW sa også onsdag at de har fått lisens for å tilby ride-hailing-tjenester i den kinesiske byen Chengdu, noe som gjør den tyske bilfabrikanten det første utenlandske selskapet til å gjøre noe slikt i Kina. Det vil møte stiv konkurranse fra lokale spillere, inkludert Didi Chuxing og Meituan Dache.