DHT-tallene: - En rapport fullstappet av høydepunkt

Regnskapstallene var ikke det mest interessante med kvartalsrapporten til tankrederiet DHT Holdings som Arctic mener er i "pole position".

DHT Holdings, tankrederiet som er registrert på Bermuda, børsnotert i USA og styres av nordmennene Svein Moxnes Harfjeld og Trygve P. Munthe fra Blystad-bygget Haakon VIIs Gate 1 i Oslo, la torsdag frem tall for tredje kvartal.Rapporten viste at rederiets tankskip av typen VLCC-er – Very Large Crude Carriers – oppnådde time charter-ekvivalenter dagrater på 19.600 dollar i snitt i kvartalet. Skipene i spotmarkedet oppnådde 18.500 dollar pr. dag, mens skipene på time charter-kontrakter seilte inn 22.500 dollar pr. dag.Det justerte driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) beløp seg til 25 millioner dollar, sammenlignet med 31,4 millioner dollar i samme periode i fjor.Blant de norske meglerhusene lå Pareto inn med en forventning på 26 millioner dollar, Arctic Securities ventet 27,8 millioner dollar, mens Clarksons Platou Securities forventet 23 millioner dollar. Konsensus var 24 millioner dollar.Tallene var imidlertid ikke det mest interessante. Eller som Arctic skriver i sin oppdatering;«Q3-rapporten var fullstappet av andre høydepunkt».Fullt av «highlights»Rederiet kunne blant annet fortelle at det har inngått en avtale om å selge de to Aframaxene – «DHT Cathy» og «DHT Sophie» - for 24,3 millioner dollar, tilsvarende vel 200 millioner kroner. Dermed blir DHT et rent VLCC-spill med en flåte bestående av 27 VLCC-er etter at det fikk levert sitt siste nybygg i oktober.I tillegg har det blitt besluttet å installere scrubbere på ytterligere fire fartøy bygget mellom 2006 og 2011. Etter installeringen på disse skipene som vil bli gjennomført i 2019, vil 18 av rederiets VLCC-er være utstyrt med scrubbere.Prosjektet med å installere scrubbere på de første 14 skipene ble annonsert i juli.«Dette prosjektet kan potensielt skape super-profitt for skipene det gjelder, og booste den allerede betydelige operasjonelle gearingen i DHT», het det i en uttalelse fra selskapet da.Når det gjelder gudingen for fjerde kvartal, opplyser rederiet at hele 66 prosent av dagene i kvartalet er booket til en gjennomsnittlig dagrate på 32.700 dollar.Til sammenligning har konkurrenten Euronav, som la frem tall tirsdag, booket 56 prosent av dagene til rundt 27.000 dollar dagen.Pole positionTo av rederiets VLCC-er har fått forlenget time charter-kontraktene sine med et stort oljeselskap for perioder på 3-4 år. Kontraktene inkluderer overskuddsdelingstrukturer som innebærer fordeler for bruken av scrubbere.Arctic venter store drivstoffbesparelser for scrubber-utstyrte fartøy, og estimerer at en VLCC med scrubbere vil tjene rundt 14.700 dollar mer pr. dag enn VLCC-er uten scrubbere.- Vi venter at DHT er i «pole position» til å dra nytte av et sterkere VLCC-marked og IMO 2020, konkluderer meglerhuset.- Totalt sett en positiv rapport, etter vår syn, skriver Clarksons Platou Securities.Pareto Securities og Arctic Securities opererer med kursmål på henholdsvis 6,4 og 6,6 dollar pr. aksje.Clarksons Platou Securities har et kursmål på 10 dollar.Etter publiseringen av kvartalsrapporten torsdag kveld, steg DHT-aksjen til 5,13 dollar i USA etter en oppgang på rundt 2 prosent.


Les også