- Drømmescenario for tankrederne

Markedet for råoljefrakt blir stadig strammere. – En tyfon eller to har gjort underverker.

«Sterke volumer over tid kombinert med en tyfon eller to har gjort underverker for sentimentet i VLCC-markedet», skriver Fearnleys i sin ukentlige shippingrapport.Inntjeningen for de store VLCC-ene – Very Large Crude Carrier – ligger på rundt 50.000 dollar pr. dag i spotmarkedet, et nivå som ikke er sett på lang tid.Tankrederiet Frontline som har steget over 50 prosent på Oslo Børs på rett over en måned som følge av stigende tankrater, har til sammenligning en kontant break-even rate på rundt 22.500 dollar pr. dag.«Rederne er klart i førersetet da volumet for så å si alle VLCC-ruter fortsetter å være aktivt, mens den tilgjengelige tonnasjen på kort sikt virker å være tynnere enn på lenge», skriver Fearnley som konkluderer;«Oppsiderisikoen råder for ratene».DrømmescenarioIfølge Arctic Securities tilbyr oljemarkedet et drømmescenario for rederne.Dynamikken mellom «tørste» raffinerier og markedsandelsøkende oljeprodusenter «fortsetter å etterlate rederne fanget i midten, og de høster fordelene», ifølge meglerhuset.Det positive sentimentet gjelder også for de mindre Suezmax-skipene som nå oppnår rater på rundt 30.000 dollar pr. dag.Ifølge Clarksons Platou Securities støttes markedet av en trafikkstans i Bosphorus-stredet i Tyrkia som følge av tåke og dårlig sikt.«Forlengede forsinkelser vil sannsynligvis stramme til et allerede stramt marked for Suezmax- og Aframax-fartøy som krysser Middelhavet», skriver Clarksons Platou en fersk oppdatering.Også for Aframax-skipene – de såkalte arbeidshestene – ligger ratene på rundt 30.000 dollar dag i snitt etter en oppgang på rundt 300 prosent den seneste måneden.Clarksons Platou rapporterer at Aframax-markedet var «utrolig aktivt» på tirsdag, men at onsdagen var noe skuffende med et begrenset antall nye forespørsler.


Daglig leder

RH Raadgiverhuset Rekruttering • Statsbygd i Trøndelag

Les også