<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kjempesmell i tørrlast - ratene stuper

Capesize-ratene har mer enn halvert seg den seneste uken. Som vanlig er det Kina som "rocks the boat".

    Publisert 14. nov. 2018 kl. 14.53
    Oppdatert 14. nov. 2018 klokken 16.05
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 220 ord

    Baltic Dry-indeksen fortsetter den siste tids kraftige fall, og er ned 5,2 prosent til 1.009 poeng onsdag, ifølge TDN Direkt.Fallet - for 12. dagen på rad - drives som vanlig av Capesize-ratene som er ned 13,8 prosent til under 8.000 dollar pr. dag.For en drøy uke siden var ratene til sammenligning på rundt 17.000 dollar dagen.Ifølge Pareto Securities skyldes den kraftige nedgangen økt usikkerhet knyttet til den kinesiske stålproduksjonen.Siden slutten av august har de kinesiske stålprisene falt med rundt 15 prosent, ifølge en oppdatering fra meglerhuset, mens innsatsfaktorene har blitt dyrere.- Som en konsekvens har det vært et dramatisk negativt press på stålmarginer, som igjen kan senke produksjonen (og jernmalmproduksjonen), skriver meglerhuset.- Hittil i år har vi i realiteten sett nullvekst i tørrbulk-tonnmil fra jernmalm, og mangelen på atkivitet i det siste er helt sikkert forklaringen på hvorfor capesize-ratene kommer til å ende lavere i 2018 enn i 2017, fortsetter Pareto.Dersom marginpresset fortsetter, vil ikke det være bra for det meglerhuset omtaler som skjøre tørrbulkaksjer.- Shippingaksjer er aldri stedet å gjemme seg i tider med markedsuro. Selv om vi synes den seneste svakheten i tørrbulk er urovekkende, og at negative estimatendringer kommer, merker vi oss at skipsverdiene holder seg ganske bra - og at den lave flåteveksten vil resultere i bedre forhold og sesongmessige topper i 2019 også, konkluderer meglerhuset.