Supertankerne lever opp til kallenavnet sitt

Til tross for de høyeste ratene på to år, stuper Frontline på børs etter en nedgradering. Kepler Cheuvreux mener investorene bør benytte kursfallet til å øke eksponeringen. 

Tankrederiet Frontline fikk et kraftig oppsving på børsen tidligere denne uken etter at meglerhuset Kepler Cheuvreux oppgraderte tankaksjen til kjøp fra hold og mer enn doblet kursmålet til 98 kroner.Oppgraderingen ble gjort i lys av et svært bullish syn på 2020.Fredag faller den imidlertid noe tilbake etter at DNB har nedgradert aksjen til hold, og kuttet kursmålet til 67 kroner, fra tidligere 83 kroner. - Vi ser flere potensielt negative katalysatorer for råoljetankerne, inkludert Opec-kutt i desember og at høysesongen i vinter går over i et svakere første halvår av 2019, før det blir en mer lovende tilbud/etterspørsel-balanse i andre halvår 2019, skriver meglerhuset.Pengene flommer innEn titt på ratebildet viser at pengene renner inn fra rederiets VLCC-er som med rette lever opp til kallenavnet sitt - Very Large CASH Carriers - for øyeblikket.  Ifølge Clarksons Platou Securities er ratene nå oppe i 58.000 dollar dagen - det høyeste nivået siden fjerde kvartal 2016, og ifølge Kepler Cheuvreux indikerer forward-kontraktene at dette nivået vil holde seg ut året. For Frontline som har en kontant break even-rate på  rundt 22.500 dollar dagen pr. VLCC, betyr det tusenvis av dollar rett inn på bunnlinjen.Shipping FTW 2020I en dagsfersk oppdatering oppfordrer Kepler-analytiker Petter Haugen investorene til å benytte potensielle kursfall i tankaksjene, etter det han omtaler som kortsiktige nedgraderinger, til å øke eksponeringen i forkant av 2020.Ifølge Haugen og hans kollega Vetle Holt Johansen ligger 2020 an til å bli det første året siden 2007 der alle råvareshipping-segmentene er på en syklisk topp samtidig.Blant driverne er IMO-reguleringene som  trer i kraft i 2020, samt at USA ventes å bli nettoeksportør av råolje via sjøveien, hvilket betyr lengre seilingsdistanser. For 2020 oppjusteres rateestimatet for VLCC-er med 1.100 dollar til 67.600 dollar pr. dag, ifølge meglerhuset sektorrapport som ble sluppet tidligere denne uken. På toppen av dette kommer en estimert scrubber-premie på 12.300 dollar dagen. «Shipping FTW 2020», konkluderer de.FTW = For The Win