Analytiker satt kaffen i halsen: - Én ting er å takle at Northug legger opp

Shipping-nettsted rapporterte feil dato for ny Kina-regulering. Dersom det stemte, kunne det blitt sjokkartet for flere rederier.

Bransjenettstedet Lloyd's List rapporterte onsdag at Kina vil implementere den nye svovelgrensen på 0,5 prosent fra første januar 2019, samt et forbud mot å transportere tung bunkersolje (HFO) i kinesiske farvann i det hele tatt, uten å ha installert et eksosrensesystem (scrubber) ombord, allerede fra 1. mars 2019.Det fikk Kepler Cheuvreux-analytiker Petter Haugen til å sette kaffen i halsen.«Dersom transportforbudet skulle gjelde fra 1. mars 2019 ville det i realiteten fremskynde IMO2020 til IMO2019 for mesteparten av verdensflåten, rett og slett fordi de fleste fartøy må ha muligheten til å kunne seile til Kina», skrev han i en oppdatering til sine kunder onsdag ettermiddag.«En ting er å takle at Northug legger opp, men dersom IMO2020 plutselig ble IMO2019, ville det vært for mye å håndtere for norske redere på én dag», skrev han.Etter å ha sjekket med andre kilder, gikk han imidlertid ut fra at det var en redaksjonell feil, noe Lloyd’s List bekrefter torsdag morgen.Transportforbudet gjelder fra 1. mars 2020, altså et år senere enn først rapportert.Analytikeren mener at grensen på 0,5 prosent som gjelder allerede fra årsskiftet ikke bør komme som en overraskelse, selv på et så kort varsel.Grensen bør være overkommelig for rederne, ifølge analytikeren som likevel påpeker overfor Hegnar.no at sikkert ikke alle vil være like fornøyde. Når det gjelder forbudet mot å ha med tung bunkers som starter 1. mars 2020, mener Haugen at dette burde være svært velkomment for de rederne som allerede har bestilt scrubbere.