Derfor ligger oppkjøpstoppen unna detaljhandel

Altor-partner Hugo Maurstad. Foto: Finansavisen

Investeringsmedarbeider Herman Korsgaard og partner Hugo Maurstad i oppkjøpsfondet Altor har tjent milliarder på å snu Helly Hansen og skal nå gjenreise skiprodusenten Rossignol.

- Butikkene er for oss en kombinasjon av salgskanal og showroom. Vi satser veldig hardt på netthandel som kanal for klessalg. Der har vi ingen konflikter fordi klærne våre hadde aldri eksistert i sportsbutikker før vi begynte å produsere dem. Distribusjonsstrategien har fra dag én når vi kjøpte i 2013 vært å kombinere flaggskipsbutikker med netthandel, sier Herman Korsgaard i Altor til DN.Han og partner Hugo Maurstad følger nøye med på digitalisering av detaljhandel og den varslede butikkdøden.- For oss er det en mulighet og ikke en trussel. Vi har ingen «brick and mortar»-infrastruktur som vi skal finansiere. Jo, vi selger gjennom sportsbutikker men det er ikke våre egne butikker, sier Maurstad til avisen.- Det er veldig vanskelig å få økonomi i en sånn struktur. Alt er avhengig av pris og vi liker ikke å jobbe mot gravitasjonen. Det er enklere å eie merker enn å eie distribusjonsleddet i dag, sier han videre.- Har dere noen gang vurdert å kjøpe detaljhandelselskaper?- Vi har sett på noen case, men ikke noe som primært er tradisjonell «brick-and-mortar». Retail har det som vi kaller veldig høy operasjonell leverage. Det betyr at for de fleste butikker, hvis omsetningen faller med 20 prosent, så er kostnadene akkurat de samme. Så du er veldig sårbar, sier Maurstad til avisen.


Les også