<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

DHT Holdings letter på sløret

Tankrederiet er klart for alle eventualiteter i forkant av IMO 2020, fremgår det av et ferskt aksjonærbrev. Meglerhusene venter aksjerally. 

    Publisert 3. des. 2018 kl. 16.08
    Oppdatert 3. des. 2018 klokken 16.15
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 474 ord
    Svein Moxnes Harfjeld Co-CEO (t.h.) og Trygve P. Munthe Co-CEO (t.v.) Foto: DHT Holdings

    Tankrederiet DHT har, som tidligere meldt, inngått avtaler om å utstyre to tredjedeler av sin rendyrkede VLCC-flåte med eksosgassrensesystemer, eller scrubbere.18 av 27 skip er utstyrt med eller skal utstyres med disse rensesystemene. To nybygg som ble levert i år, fikk de montert med en gang, mens 16 skip bygget mellom 2004 og 2012 får det ettermontert.Prosjektet med å installere scrubbere på de første 14 skipene ble annonsert i juli.«Dette prosjektet kan potensielt skape super-profitt for skipene det gjelder, og booste den allerede betydelige operasjonelle gearingen i DHT», het det i en uttalelse fra selskapet da.Letter på sløretI et brev til aksjonærene der blekket fortsatt er vått, går rederiets to norske toppsjefer, Svein Moxnes Harfjeld og Trygve P. Munthe, nærmere inn i detaljene på scrubberinvesteringen sin.- Som vi har sagt før, er vi hverken for eller mot scrubbere, men ser det som vårt ansvar å posisjonere DHT som best vi kan i forkant av implementeringen av de nye reguleringene, skriver duoen.Scrubbere gjør rederiet i stand til å oppfylle de kommende IMO-reguleringene som trer i kraft 1.januar 2020, og som begrenser det tillate svovelutslippet fra eksosen til 0,5 prosent.- Vi mener scrubbere er en økonomisk måte å oppfylle de nye reguleringene på og med denne kommunikasjonen vil vi dele noen viktige detaljer i vårt scrubber-program, skriver de videre.15 av scrubberne rederiet skal installere vil være i stand til å rense svovelinnholdet i eksosgassen ned til 0,1 prosent, altså godt under kravet på 0,5 prosent, noe som gjør at disse skipene kan operere med scrubbere innen utslippskontroll-områder og havner, der dette er lov.- For det andre har vi konfigurert vår drivstofftank-lay out som tillater oss å ha med varierende grader av drivstoff, noe som legger til rette for fleksibiliteten til å konsumere drivstoff med 0,5 prosent eller mindre svovelinnhold i områder med utslippskontroll og i havner der scrubbere ikke er tilltatt, skriver tanksjefene.DHT har valgt en slik konfigurasjonen fordi de venter at flere land vil implementere strengere regler relatert til bruk av scrubbere når skip opererer i deres nærliggende havområder og havner.- Vi liker vår posisjon, slår Harfjeld og Munthe fast.- Med det siste nybygget levert i oktober i tide for markedsoppsvinget, har vi nå alle skipene på vannet der de tjener penger.I pole posistionAt rederiet er godt posisjonert, mener meglerhusene også.«Vi venter at DHT er i «pole position» til å dra nytte av et sterkere VLCC-marked og IMO 2020», konkluderte Arctic Securities i etterkant av tredjekvartalsrapporten som ble lagt frem for en måned siden.Meglerhuset opererer med en kjøpsanbefaling og et kursmål på 6,6 dollar som tilsvarer en oppside på vel 44 prosent.Kepler Cheuvreux som nylig oppgraderte tanksektoren til «kjøp» har et kursmål på 10,5 dollar, tilsvarende en oppside på hele 130 prosent. Clarksons Platou Securities har et kursmål på 10 dollar, mens Pareto Securities og Cleaves Securities opererer med kursmål henholdsvis 6,4 dollar og 7,1 dollar.