<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ser kjempepotensial i Fredriksens laksefabrikk

2018 har vært et strålende lakseår, men John Fredriksen mener det er mye mer å gå på.

    Publisert 14. des. 2018 kl. 17.08
    Oppdatert 14. des. 2018 klokken 17.27
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 442 ord

    Hvorvidt det var laks fra Marine Harvest på bordet da John Fredriksen samlet forretningsforbindelser, nære medarbeidere og venner til den tradisjonsrike julelunsjen på Theatercaféen fredag vites ikke.Om det ikke sto på menyen fredag, har det uansett vært stor appetitt etter både laks og lakseaksjer i året som har gått.I løpet av 2018 har Marine Harvest blitt det største «ikke-statlige» selskapet på Oslo Børs målt etter markedsverdi, og det fjerde største totalt etter en kursoppgang på rundt 35 prosent siden nyttår. I tillegg kommer utbytter.Ved børsslutt fredag var markedsverdien drøyt 97 milliarder kroner etter å ha vært oppe i over 106 milliarder kroner for en drøy uke siden.  - Det er jo spennende i seg selv og det viser at vi har gjort en del ting rett gjennom mange, mange år. Samtidig så gjør det at forventingene til oss blir enda større, så presset på å levere bare øker, sier oppdrettsgigantens styreleder Ole-Eirik Lerøy til Hegnar.no.KjempepotensialSom Finansavisen skrev fredag har selskapet, som skifter navn til Mowi etter nyttår, bidratt med nær fem milliarder kroner i verdistigning og utbytter til Fredriksen-familien i år.  Lerøy var dermed en selvskreven gjest på fredagens julelunsj. Til tross for nok et godt år var han imidlertid mye mer opptatt av det som kan forbedres.  - Lakseåret har vært bra, det er ingen tvil om det, men det som kanskje er aller viktigst er at det er veldig mange ting som kunne gått bedre, sier han.- Vi har hatt betydelige biologiske utfordringer i produksjonen, sånn at når vi nå ser tilbake på et finansielt godt år, så er det først og fremst med vissheten om at det er et kjempepotensial for å forbedre operasjonene våre i tiden som kommer.- Hvordan skal Marine Harvest, eller Mowi, utvikles videre?- Først og fremst skal vi ta vare på den superdyktige organisasjonen vi har, også skal vi bli enda bedre på det vi driver med i dag, nemlig å drive god oppdrett i alle viktige markeder i verden.- På toppen av det skal vi komme enda nærmere sluttbrukeren ved å satse på merkevarebygging rundt vårt nye selskapsnavn Mowi, fortsetter han.Aldri helt fornøydPå spørsmål om hvordan han tror 2019 blir, er Lerøy - ikke ulikt en toppidrettsutøver – veldig opptatt av å holde fokus på arbeidsoppgavene.- Vi har tro på at vi kan gjøre det vi driver med i dag bedre, så får vi vente å se hva resultatet blir, sier han.- Er John Fredriksen fornøyd med utviklingen?- Han er aldri helt fornøyd, men han er rimelig godt fornøyd, smiler Lerøy varmt i kulden utenfor Theatercafeen der han skal hygge seg videre med venner og forretningsforbindelser før turen går hjem til Bergen for julefeiring.