<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skummel trend hinter om hard landing for flyfinansiering

Analysebyrå har avdekket en trend i flymarkedet som finner sted rundt to år før hver krise. Nå er det i ferd med å skje igjen. 

Publisert 5. des. 2018
Oppdatert 5. des. 2018
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 355 ord

«Volatile oljepriser og stigende renter representerer de eksterne hovedrisikoene for 2019», fastslår kredittvurderingsbyrået Scope Ratings i en fersk rapport om utsiktene for flyfinansiering.  Byrået mener sektorens utsikter balanserer på en hårfin linje.På den ene siden er markedsforholdene fortsatt relativt gode, men en priskorreksjon kan være i snarlig vente, advarer byrået.Gjennom analyse av 26 år med data, har Scope-analytikerne nemlig funnet en trend som tilsier at en luftfartskrise kan være i emning.«Markedsaktørene har blitt mindre diskriminerende i verdsettelsen av forskjellige versjoner av det samme flyet», skriver Scope, og viser til at denne trenden starter rundt to år før en krise.«Innsnevring av verdsettelser har vist seg å være et tema i 2018 som, sammen med rikelig likviditet og høye belåningsgrader, skaper et marked sårbart for eksterne sjokk. Enkelte mer risikofylte investeringer kan lide tap dersom en forstyrrende hendelse finner sted».Sårbart markedAnalysen gjennomført av Scope viser at rundt to år før de siste finanskrisene, blir forskjellen i markedsverdien for forskjellige versjoner av samme flymodell vesentlig mindre.«Markedet avstår i større grad fra å skille mellom flyspesifikasjoner selv om det har gjort det tidligere», skriver Scope og argumenterer for at et bullish marked oppfordrer aktørene til å se bort ifra flyspesifikke karakteristikker, det vil si om flyet for eksempel er utrustet med ny eller gammel teknologi.Byrået mener flyprisene i den ekspansive delen av kredittsyklusen øker slik at avskrivninger blir ignorert, og at slike «over-verdsettelser» til slutt leder til en skarp korreksjon.Scope viser til et eksempel der fly av typen Boeing 787-700 økte mer i verdi fra 2006 til 2008 enn den mer moderne og høyteknologiske -800-versjonen.«Vi ser en lignende trend i markedet i 2018», skriver Scope og trekker frem markedsverdien for flymodellene Airbus A320-200CEO og den nye A320-200NEO som blant annet er 15 prosent mer drivstoffeffektivt på grunn av ny teknologi.Likevel er forskjellen i markedsverdi på mindre enn én million dollar.«Fly med nyere teknologi har større sannsynlighet for å hente igjen sin verdi etter en krise og det burde derfor være en klar verdiforskjell mellom de to modellene», konkluderer Scope Ratings, og påpeker samtidig at kredittrisikoen er betydelig høyere for en Airbus A320-200CEOd dersom de er finansiert med den samme belåningsgraden.