Slik går det med tørrbulk-aksjene

Baltic Dry-indeksen snur ned - tørrbulk-aksjene stiger.

Baltic Dry-indeksen faller tirsdag 1,5 prosent til 1.364 poeng, ifølge TDN Direkt.Capesize bidrar mest til nedgangen i dag, og faller 2,7 prosent til 17.077. Panamax og Handysize faller også, ned henholdsvis 0,7 prosent til 11.626 og 0,2 prosent til 9.002. Supramax stiger 0,3 prosent til 10.778.Tørrbulk-aksjerGolden Ocean stiger i skrivende stund 3,84 prosent til 59,45 kroner. Jinhui Shipping er opp 3,79 prosent til 8,50 kroner, mens Belships er uendret til 5,0 kroner. Songa Bulk styrker seg 0,86 prosent til 2,34 kroner, mens Star Bulk Carriers stiger hele 9,74 prosent til 84,50 kroner. Både konsernsjef Birgitte Ringstad Vartdal i Golden Ocean og direktør Herman Billung i Star Bulk Carriers tror ifølge TDN Direkt på et bedre capesize-marked i 2019 enn i 2018. - Ser man på 2018 så har stålproduksjonen holdt seg sterk, mens importen av malm har vært flat. Vi tror at mye av den svakere utviklingen mot slutten av 2018 kan forklares med trekk på lager av malm i Kina, både i havn men også ved møllene, sier hun til TDN Direkt.- Valutakurser har også hjulpet på dette. I tillegg har det vært økt bruk av skrapstål i forhold til året før. Ser man fremover for 2019 tror vi dette vil normalisere seg og at vi vil se økte volumer ut av Brasil, fortsetter Vartdal.Star Bulks Billung tror utnyttelsen av den aktive globale capesize-flåten blir litt høyere neste år, men spesielt i 2. halvår, da mange skip vil bli midlertidig tatt ut av drift i forkant av innføringen av IMO2020-reglene.- Ingen vil ta en 16-19 år gammel capesize og gjøre nødvendige forberedelser på et gammelt skip som brenner mye bunkers og som skal inn i et regime med høyere bunkerpriser. Det bestilles ingen skip om dagen, og det er viktigst av alt, sier han, ifølge TDN Direkt.