- Vi er ekstremt fornøyde med å annonsere at vi har inngått en avtale med Chevron om å konstruere og drive industriens mest kapable ultra-dypvannsboreskip, sier konsernsjef Jeremy Thigpen i Transocean.Den multinasjonale riggkjempen har ifølge en melding fredag signert en riggdesign- og konstruksjonsledelseskontrakt, samt en femårig borekontrakt med oljekjempen Chevron for et av selskapets to ultra-dypvannsboreskip som er under bygging ved Jurong-verftet i Singapore.Med doble utblåsningsventiler som kan håndtere 20.000 psi, blir det nye boreskipet den første flyteriggen noensinne som er godkjent for operasjoner med et slikt trykk.Det banebrytende boreskipet skal også blant annet utstyres med et nytt og forbedret dynamisk posisjoneringsystem.7,3 milliarder- Transocean har en lang og omfangsrik historie med å introdusere nye teknologier som gjør kundene våre i stand til å nå verdens mest utfordrende reservoarer på en sikker og effektiv måte, sier Thigpen.Han omtaler løsningen som Transocean og Chevron har kommet frem til som «game changing».Riggkontrakten gir et estimert bidrag til ordrereserven på hele 830 millioner dollar, eller rundt 7,3 milliarder norske kroner.Dersom Chevron skulle finne på å kansellere kontrakten vil Transocean bli kompensert for den ekstra investeringen som gjør at boreskipet kan håndtere 20.000 psi, og dersom kontrakten skulle bli terminert etter april 2020, vil det resultere i en betydelig utbetaling til Transocean, opplyses det.Oppstart i Mexicogulfen er beregnet til andre halvdel av 2021.