Forrige gang aksjen gjorde dette, fløy den opp 75 prosent

Konsensus i markedet er at aksjen skal opp 40 prosent.

I mai 2016 hadde aksjen falt 33 prosent fra sin toppnotering. Det følgende året kunne selskapets aksjonærer glede seg over et aksje-rally på 75 prosent.Apple begynte denne uken akkurat like langt fra sin oktober-toppnotering: 33 prosent ned.Craig Johnson, markedsanalytiker i Piper Jaffray, mener den siste nedturen i Apple-aksjen er et ekko fra 2016.- Se på korreksjonen vi har hatt; over 30 prosent fra topp til bunn. Dette har vi sett før, sa Johnson til CNBC fredag.- Jeg tror ikke investorer vil få muligheten til å kjøpe en slik høykvalitets aksje igjen, mener Johnson.- Her er en aksje som har mindre enn 12 ganger fremtidig inntjening for 2019, litt mindre enn to prosent utbytteavkastning og som kom rett tilbake fra teknisk støtte, sa Johnson, som gjentok sin kjøpsanbefaling på aksjen.- Jeg tror denne aksjen bør kjøpes i 2019.Krever Warren Buffet-perspektivDet kan se ut som Wall Street er enig i Johnson. Selv om aksjen, i likhet med markedet, har stupt, har analytikerne holdt fast ved sine kursmål. Gjennomsnittsestimatet for Apple-aksjen ligger om lag 40 prosent over sluttkurs mandag. Onsdag er aksjen ned 1,46 prosent til 155,44 dollar. I løpet av 2018 hadde Apple topp- og bunnotering på henholdsvis 233,47 og 146,59 dollar. En av New Yorks største Apple-optimister, D. A. Davidson, spår aksjen opp mot 280 dollar, eller opp 77 prosent fra dagens nivåer.Ifølge Boris Schlossberg, strategidirektør i BK Asset Management, vil det ta tid før Apple når disse nivåene. Apple er tross alt ned 33 prosent fra toppnoteringen i oktober.- Jeg er skeptisk til hvorvidt aksjen kan skyte i været på kort sikt, sa Schlossberg til CNBC fredag.- Du må ha et Warren Buffet-perspektiv og være mye mer langsiktig.Den viktigste grunnen til dette, ifølge direktøren, er singulariteten i teknologibransjen.- Selskapet har gjort en god jobb med å beskytte fortet, sa han.- Når jeg snakker med folk om hvorfor de holder med Apple-produkter er det ikke på grunn av biometri. Det er heller ikke på grunn av nye bildefunksjoner. Det er på grunn av iMessage, og jeg tror den type kundelojalitet er svært veldig verdifull for Apple fremover.iMessage er Apples direktemeldingsservice som er inkludert i selskapets iOS-operativssystem. Det har vært del av iPhone- og iPad-økosystemet siden 2011, ifølge CNBC.


Daglig leder

RH Raadgiverhuset Rekruttering • Statsbygd i Trøndelag

Les også