<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fransk sportsmerke kjørte inn 22 millioner

Omsetningen til Rossignol i Norge nesten doblet seg - det samme gjorde kostnadene.

Publisert 30. jan. 2019
Oppdatert 30. jan. 2019
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 315 ord

Rossignol Norway AS- som blant annet driver med salg og markedsføring av sportsartikler og sportsbekledning - nesten doblet omsetningen i 2017/2018 (avvikende regnskapsår; 01.04.2017 - 31.03.2018 journ anm.). Selskapet hadde en omsetning i perioden på 22,11 millioner kroner, mot 12,88 millioner kroner i 2016/2017.I underkant av en dobling gjorde også kostnadene, som endte på 21,69 millioner kroner, mot 12,73 millioner kroner.Driftsresultatet til den norske delen av det franske sportsmerket beløp seg til 411.669 kroner i regnskapsåret, mot 145.909 kroner i 2016/2017.Resultat etter skatt endte på 119.728 kroner, mot 69.626 kroner.Åpnet på Aker BryggeI oktober 2017 åpnet selskapet sin hittil største konseptbutikk på Aker Brygge i Oslo.- Rossignol har en dobbelt så stor omsetning i Norge som i Sverige, og da vil det være naturlig å åpne nettopp her. I tillegg sitter våre norske eiere – Altor – syv minutter unna lokalene, uttalte Jerker Nyman, daglig leder for Rossignol i Norden til bladet Sportsbransjen september 2017.Kjøpte av MidthjellI slutten av desember i 2017 kjøpte Rossignol Norway AS alle aksjene i Hilde Midthjells Dale of Norway, det vil si etter balansedato. Finansavisen skrev da at Midthjell trolig fikk rundt 250 millioner kroner for salget.Fasiten viste ifølge avisen at Midthjell, via sitt investeringsselskap Himi Invest, fikk en nettogevinst på 166 millioner kroner av salget. Brutto fikk hun imidlertid rundt 243 millioner kroner for salget.Midthjell fortsatte som daglig leder etter salget, men i mars tok Kari-Anne Gabrielsen over roret.Fra 2015 til 2016 var omsetningsveksten i Dale of Norway på 11 prosent. I fjor økte omsetningen med 14 prosent og endte på 132,1 millioner kroner.Driftsmarginen økte fra 6,3 prosent i 2014 til 21 prosent i 2017.- Jeg er fornøyd med fjoråret, spesielt med tanke på at vi var midt i en salgsprosess fra sommeren og frem til jul. Det er klart at en salgsprosess tar mye fokus, sa tidligere eier Midthjell til Finansavisen den gang.Jerker Nyman besvarte ikke Hegnar.nos henvendelser onsdag ettermiddag.