Netflix setter opp prisene – aksjen sendes opp

Skal være den største prisoppgangen i selskapets historie, ifølge CNBC.

Netflix annonserte tirsdag en prisoppgang på mellom 13 og 18 prosent for den populære strømmetjenesten. Det melder CNBC tirsdag.Prisøkningen vil ha umiddelbar effekt for nye kunder, samtidig vil eksisterende kunder beholde de gamle prisene i tre måneder fremover. Enkelte internasjonale markeder vil oppleve prisøkningen i tillegg til USA.Tiltak mot negativ kontantstrømI Q3 rapporten til Netflix forventet de en negativ kontantstrøm fra drift og investeringer (Free Cash Flow) på 3 milliarder dollar for 2018. I samme rapporten estimerte de lignende tall for 2019.Det kommer av en rekordinvestering i eget innhold. Goldman Sachs estimerer en investering i innhold på opptil 13 milliarder dollar for 2018, og at den kan stige til 22,5 milliarder dollar i 2022 ifølge CNBC.Rett opp på NasdaqNetflix har merket lite endringer på antall abonnenter ved tidligere prisoppganger.Aksjen reagerer positivt på nyheten og handles opp 6,53 prosent til 354,67 dollar.Det kan imidlertid nevnes at dette er den største av de fire prisoppgangene i Netflix har gjennomført i USA. Oppgangen kommer også i en periode hvor konkurransen i strømmemarkedet øker, fra blant annet Disney, Apple og Facebook som satser på eget innhold og tjenester. Det er dermed usikkert om prisoppgangen vil ha samme beskjedne effekt på kundetallene denne gangen.Torsdag kommer fasitenTorsdag legger Netflix frem tallene for fjorårets siste kvartal.En analytiker fra Goldman Sachs anslo tirsdag at de vil legge frem sterke tall og ser for seg en 20% oppside for aksjen, ifølge CNBC.


Les også