Norwegian-milliardene kan nå langt, men tøffe tak må til

- Et naturlig grep, sier Norwegian-aksjonær Jarle Sjo.

Tidligere i dag ble det kjent at Norwegian vil hente tre milliarder kroner gjennom en tegningsrettemisjon.Formålet er å styrke egenkapitalen, som har kommet under press og nærmet seg smertegrensen på 1,5 milliarder kroner etter blant annet Bank Norwegian-fall og tap på drivstoffsikring.Ved utgangen av 2018 hadde egenkapitalen ifølge selskapet selv krympet til 1,7 milliarder kroner.Norwegians sterke menn, Bjørn Kjos og Bjørn Kise, har begge garantert for en del av emisjonen.De har også fått med seg John Fredriksen, som gjennom selskapet Sterna Finance garanterer for en stor del av emisjonen sammen med DNB Markets og Danske Bank.Norwegian varsler samtidig at selskapet nå vil endre sitt strategiske fokus fra vekst til lønnsomhet.- Nye eiere naturligI kjølvannet av IAGs exit-melding torsdag i forrige uke gikk Jarle Sjo ut her på Hegnar.no og etterlyste en adressering fra styret på hvordan de finansielle utfordringene skal løses.Sammen med Odd Einar Lillebostad forvalter Sjo aksjefondet DNB Norge, som med sine drøye 1,5 millioner aksjer og 3,32 prosent eierandel er femte største aksjonær i Norwegian.Er du fornøyd med responsen?- Ja. Vi har i lengre tid hatt en god og konstruktiv dialog med ledelsen og styret angående eierstyring i selskapet. Styret har vært gjennom en krevende periode med motortrøbbel og høye priser på drivstoff. I tillegg har interessen fra IAG sannsynligvis tatt mye ressurser, og det har nok vært en utfordrende prosess, sier Sjo i en e-post til Hegnar.no tirsdag.- Selskapet går nå inn i en ny fase med lavere vekst og forhåpentlig bedre lønnsomhet. Vi synes da at det er naturlig å endre eierstyringen i selskapet, legger han til.- Er godt finansiertSom en følge av endringen i strategisk fokus vil Norwegian redusere investeringer, noe som skal gjøres ved en kombinasjon av salg av fly og utsettelser av leveranser.Selskapet jobber også med kostnadsreduksjonsprogrammet #Focus2019, som forventes å bidra til kutt på minst to milliarder kroner i 2019.Hvor langt rekker tre milliarder?- Det er helt avhengig av lønnsomheten fremover. Med en betydelig reduksjon i kostnadene, salg av fly og utsatt levering av nye fly, mener vi selskapet er godt finansiert fremover, oppsummerer Sjo.Også Jan Petter Sissener uttalte til Hegnar.no tidligere i dag at han tror tre milliarder vil være nok for en god stund.Norwegian var på det meste ned over 30 prosent til 98,36 kroner etter dagens emisjonsvarsel, men har hentet seg inn og er i skrivende stund ned «bare» 14,6 prosent til 120,40 kroner.DNB Norges aksjepost har dermed falt drøye 31 millioner kroner så langt i dagens handel.


Daglig leder

RH Raadgiverhuset Rekruttering • Statsbygd i Trøndelag

Les også