Åpner for å ta over «Transocean Norge»

- Til syvende og sist tror jeg det er «the end game», sier Transoceans toppsjef. Den splitter nye riggen er nå på vei til Norge for å jobbe for Equinor.

I mai i fjor ble det kjent at Transocean hadde kjøpt en eierandel på 33,3 prosent i den halvt nedsenkbare boreriggen «West Rigel» gjennom et joint-venture med det britiske kapitalforvaltningsselskapet Hayfin Capital Mangement.Allerede høsten 2017 kunne Hegnar.no avsløre at det var Hayfin Capital Management som sammen med Breakwater Capital hadde sikret seg den etterspurte riggen til en prislapp på 500 millioner dollar, eller om lag 4,3 milliarder kroner. Kilder opplyste til Hegnar.no at kjøpet av riggen, som skulle få nytt navn, var gjort i samarbeid med en ikke-navngitt industriell partner som skulle drifte riggen.Den industrielle partneren viste seg å være nettopp Transocean, og riggen som er bygget for tøffe værforhold, ble derfor omdøpt til «Transocean Norge» Åpner for full overtakelseI forbindelse med fremleggelsen av rapporten for fjerde kvartal uttalte Transoceans toppsjef Jeremy Thigpen at riggen nylig ble levert og nå er på vei til Norge for å starte på sin tidligere annonserte kontrakt med Equinor.Kontrakten er for boring av seks brønner på norsk sokkel med opsjon på ytterligere fire. Oppstart er nå ventet til juli, ifølge Thigpen.Under en telefonkonferanse for journalister, investorer og analytikere tirsdag, fikk Transocean-sjefen spørsmål fra Scott Gruber i Citigroup om hvordan han så på muligheten for å ta over hele riggen. - Til syvende og sist tror jeg det er «the end game», men vi må se nok en rimelig sunn kontrakt eller forlengelse bak den nåværende før vi tar den beslutningen, sa han i presentasjonen gjengitt av SeekingAlpha. - Men jeg tror begge parter er enige om at markedsforholdene støtter at Transocean til slutt vil eie riggen fullt ut.Gode utsikter til forlengelseDen faste delen av Equinor-kontrakten har en estimert verdi på rundt 89 millioner dollar, tilsvarende 763 millioner kroner. Etter de fire opsjonsbrønnene, er riggen tiltenkt løpende opsjoner.- Dette er en av riggene vi ser for oss å jobbe langsiktig med, uttalte Geir Tungesvik, direktør for Boring og brønn i Equinor, da kontrakten ble annonsert i september i fjor.Transocean opplyser under tirsdagens presentasjon at selskapet har betalt et verftsavdrag på 50 millioner dollar i første kvartal i år, i tillegg til ni millioner dollar som forberedelse av kontrakten.Det siste avdraget tl verftet på rundt 33 millioner dollar ventes å bli betalt i første kvartal 2020. Les også: Ville ruste opp rigg for én milliard i fjor - nå skrotes den