DHT sikrer treårig kontrakt for supertanker

Svein Moxnes Harfjeld Co-CEO (t.h.) og Trygve P. Munthe Co-CEO (t.v.) Foto: DHT Holdings

Tankrederiet låser inn en dagrate på 20.000 dollar i tre år. Ratene i spotmarkedet fortsetter å falle til tross for flere positive nyheter.

Tankrederiet DHT Holdings som styres av nordmennene Svein Moxnes Harfjeld og Trygve Munthe fra Singapore, har inngått en ny charteravtale for en av sine supertankere.VLCC-en "DHT Europe" skal inn på et treårig oppdrag for sveitsiske CSSA Chartering & Shipping Services SA, ifølge VesselsValue.Raten er oppgitt til 20.000 dollar pr. dag. I tillegg inkluderer avtalen en profittdelingsklausul."DHT Europe" ble ferdigstilt ved Hyundai Heavy Industries i 2007 og er på 317.260 dødvekttonn. Satser på scrubberDet er rimelig å anta at skipet er et av rederiets 16 skip bygget mellom 2004 og 2012 som skal utstyres med scrubber.I tillegg har rederiet mottatt to nybygg som ble levert scrubbere fra verftet.Det betyr at 18 av rederiets flåte på totalt 27 VLCC-er skal ha montert scrubber innen IMO-krevene trer i kraft 1. januar 2020. Les også: To av Norges best betalte toppsjefer flytter til SingaporeRekordlang ventetidClarksons Platou Securities skriver i en oppdatering at tankratene faller til tross for rekordlang ventetid i de tyrkiske stred og positive nyheter fra Venezuela. Ventetiden som nå er på mer enn 34 dager gjennom stredene Bosporos og Dardanellene, er estimert å holde rundt 1,5 prosent av den globale tankflåten ute av spotmarkedet, ifølge meglerhuset. Spesielt for suezmax-segmentet er dette, isolert sett, gode nyheter, skriver Clarksons Platou.På benchmark-ruten fra Midtøsten til Kina er spotraten på rundt 20.000 dollar, ned fra 26.400 dollar i forrige uke. Videre påpeker meglerhuset at stansen i den amerikanske importen av olje fra Venezuela kan være svært positivt da det sannsynligvis betyr økt seilingstid.


Les også