Ivan Kverme

Pareto-prosjekt endelig kvitt tre offshoreskip

Det var ikke engang smuler igjen til aksjonærene etter salget av tre plattform forsyningsskip.

Etter vedvarende salgsbestrebelser i godt over et år har Pareto-prosjektet 3B Offshore endelig lykkes med å selge unna sine tre plattform forsyningsskip (PSV) som ligger i opplag utenfor Vest-Afrika.Det fremgår av en oppdatering fra Pareto-fondet Pareto World Wide Offshore som er representert med en mindre eierandel i selskapet.«Et av de tre fartøyene har blitt solgt, mens de to gjenværende er ventet å bli levert til nye eiere innen tidlig februar i år. I ettertid vil selskapet oppløses i første halvår 2019 uten noen egenkapital igjen», skriver fondet.Skipene det dreier seg om er 2004-bygde «Antenor» og «Asterie», samt 2003-bygde «Atlantide» . Alle ble ferdigstilt ved verftet Aker Brattvaag.Hegnar.no har forsøkt å få en kommentar fra styreleder Ole Jacob Person i 3B Offshore, men har foreløpig ikke lyktes. Salgspris og hvem kjøperen er, er derfor ukjent.Mislykket salgSenest i oktober i fjor var selskapet nær et salg av skipene for til sammen 2,8 millioner dollar, eller om lag 23 millioner kroner, ifølge VesselsValue.Som Hegnar.no tidligere har skrevet, gikk imidlertid dette forsøket i vasken.Prisen oppgitt i det mislykkede salget var beskjedne 3,8 prosent av den opprinnelige kostprisen. Tilbake i 2012 da skipene ble kjøpt av den franske offshoregiganten Bourbon Offshore kostet de 24 millioner dollar pr. stykk, tilsvarende 407 millioner kroner med den daværende vekslingskursen.Som en del av kjøpsavtalen som ble inngått da offshoremarkedet var inne i en svært god periode, ble skipene leid tilbake til Bourbon for en 5-års periode til en dagrate på 8.200 dollar pr. dag.Gjeldstrøbbel3B offshore ble stiftet i 2011 med formål om å drive skipsfart. Selskapet eies 100 prosent av Pareto Offshoreinvest Rederi AS som igjen eies av Pareto Offshoreinvest der en rekke mindre investorer er inne på eiersiden.Pareto Business Management er selskapets forretningsfører, mens Pareto Maritime Services har hatt ansvaret for oppfølgingen av skipene.De tre PSV-ene ble finansiert med et pantelån og selgerkreditt som ved utgangen av fjoråret var bokført til henholdsvis 49 millioner kroner og 72 millioner kroner.I 2016 og 2017 ble det foretatt nedskrivninger av skipene på til sammen 170 millioner kroner.«Det bemerkes at selskapet ikke har vært i stand til å møte sine låneforpliktelser. Selskapet har derfor i samarbeid med långiverne startet salg av sine eiendeler som del av en kontrollert avvikling av selskapet», het det i årsberetningen for 2017.Ved utgangen av fjoråret ble skipene bokført til 116 millioner kroner etter innhentingen av uavhengige meglervurderinger.«Et tvunget salg i dagens marked vil trolig bli gjort til en lavere pris», fastslo styret i årsberetningen. «Samtlige parter er innforstått med at det er en risiko for at salgssum og tilgjengelig kapital ikke vil dekke utestående lånebeløp», het det videre.Les også: Selger Norges råeste offshoreskip


Daglig leder

RH Raadgiverhuset Rekruttering • Statsbygd i Trøndelag

Les også