Santander posisjonerer seg for fallende nybilsalg

Nordens største bilfinansieringsselskap, Santander Consumer Bank, fortsetter å vokse. Nå venter banken at bilsalget vil falle og ruller derfor ut en abonnementstjeneste. 

Børs
- I tråd med forventningene, opplevde vi en bærekraftig organisk vekst på alle områder gjennom 2018, sier Michael Hvidsten, konsernsjef i Santander Consumer Banks nordiske virksomhet.Innen bil-relaterte lån var økningen på 10 prosent fra 2017, og disse utgjør nå rundt 80 prosent av bankens totale utlån, opplyses det i bankens resultatrapport for 2018.Størst i NorgeTotalt har banken nå lånt ut 162,8 milliarder kroner i Norden.
Av dette er 36 prosent lånt ut i Norge, mens resten fordeler seg rimelig likt på Danmark, Finland og Sverige.Resultatet før skatt økte med tre prosent til vel 4,1 milliarder kroner. Økningen skyldes hovedsakelig økningen i netto renteinntekter og midler fra salg av misligholdte lån.Derfor inngikk banken i fjor vinter et samarbeid med Kverneland Bil om en abonnementstjeneste som har fått navnet SHFT.For 2019 venter Santander en liten reduksjon i nybilsalget og et flatt bruktbilsalg.
Utestående billån i Norge beløper seg nå til 48,2 milliarder kroner.- Vi lever og jobber i industrier som gjennomgår endringer raskere enn noensinne. Både finans, bil/mobilitet og retail-markeder opplever endringer som utfordrer tyngdekraften, sier Hvidsten i rapporten.- Vår strategi er å være i sentrum av disse endringene, legger han til.Netto renteinntekter beløp seg til vel 6,9 milliarder kroner, opp fra 6,6 milliarder kroner året før.Lanserer bilabonnementUsikkerhet rundt fremtiden innen bilindustrien gjør at stadig færre ønsker å eie sin egen bil, ifølge Santander.Ekstrem interesse for en test av tjenesten, der du kan abonnere på en bil med alt inkludert, gjør at den vil bli lansert i full skala i løpet av første halvår i år.Prisen for et slikt abonnement varierer, men har tidligere blitt oppgitt til rundt 6.000 kroner i måneden for en nyere Volvo stasjonsvogn alt inkludert. Kun drivstoff kommer i tillegg. Volvo har selv lansert Care By Volvo som er en tilsvarende tjeneste.««Grønne biler» vil bli mer attraktive, mens etterspørselen etter dieselbiler vil bli redusert. Dette vil ha en negativ påvirkning på bruktverdiene og vil bli en økende utfordring i markedet», heter det i rapporten.«Konsernet har en sterk posisjon i det nordiske markedet og er godt posisjonert for å møte de raske endringene vi venter innen bil-segmentet».