<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skal klargjøre Røkkes superskute for milliaroppdrag

Myklebust Verft skal oppgradere brønnintervensjonsfartøyet «Akofs Seafarer» før det skal inn på en femårig Equinor-kontrakt.

Publisert 12. feb. 2019 kl. 14.42
Oppdatert 29. aug. 2019 klokken 22.08
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 310 ord

- Dette er en gledens og historisk dag for alle våre ansatte, sier daglig leder i Myklebust Verft, Inge-Jonny Hide i en pressemelding.Verftet som ligger i Gursken på Sunnmøre skal utføre jobben med å oppgradere brønnintervensjonsfartøyet «Akofs Seafarer» som tilhører AKOFS Offshore.Etter oppgraderingen er superskuten klar til å gå inn på en femårig milliardkontrakt for Equinor neste år.Stor effektKontrakten er det største ombyggingsoppdraget verftet noensinne har sikret seg. I tillegg er det det første, store prosjektet som tildeles verftet etter separasjonen fra Kleven.- Oppdraget vil ha stor sysselsettingseffekt både for egen arbeidsstokk og for en rekke underleverandører, sier Hide.- Vi kjenner AKOFS Offshore fra et større oppdrag som vi leverte for tre år siden. Den gangen gjaldt det et liknende fartøy, «AKER Wayfarer». At de nå velger å komme tilbake til oss er en solid tilbakemelding til alle våre ansette og våre samarbeidspartnere som jobbar her, sier verfts-sjefen.MilliardkontraktEtter å ha ligget uvirksom siden 2014, ble Akastor-selskapet AKOFS Offshore tildelt en femårig kontrakt for «Akofs Seafarer» av Equinor i fjor sommer.«Akofs Seafarer», som skal ha kostet mer enn tre milliarder kroner å bygge, skal utføre lette brønnintervensjonsoppdrag på norsk sokkel. Kontrakten som kan forlenges i ytterligere tre år har en verdi på 370 millioner dollar, eller om lag 3,2 milliarder kroner.Fartøyet skal etter planen ankomme Myklebust Verft i mai, og være klart til operasjon i løpet av første kvartal 2020. Mesteparten av verftets arbeid er imidlertid ventet å være ferdigstilt allerede i oktober i år.«Akofs Seafarer» blir for øvrig det første brønnintervensjonsfartøyet med batteri. Det skal Siemens sørge for.Samtidig som Akastor meldte om milliardkontrakten for «Akofs Seafarer» i juni, ble det annonsert at halvparten av eierselskapet AKOFS Offshore får japanske eiere. Mitsui & Co. og Mitsui O.S.K. Lines vil eie 25 prosent hver.Røkke-selskapet Akastor innkasserte 142,5 millioner dollar, tilsvarende 1,1 milliarder kroner, på salget som ble sluttført i september i fjor.